Com sabreu hem estat demanant factures i contractes de les festes del poble, amb resultat nul. Bàsicament, perquè l'Ajuntament ha optat per no contestar-nos res sobre aquest tema. Evidentment, això implica que es salta tota la normativa al respecte. Més avall, teniu la última instància que hem presentat, del 22 de desembre.Si us hi entreteniu a llegir-la veureu que inclou un bon argumentari de raons per a les quals ens han de facilitar la informació que demanem.
És aquesta la bona? O haurem d'anar més enllà?
A L’AJUNTAMENT DE SANTA COLOMA DE FARNERS
ELOI GINESTÀ I VILA, com a regidor del Municipi de Santa Coloma de Farners i portaveu del Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), davant aquest Ajuntament compareix i com millor en dret procedeixi
DIU:
PRIMER.- Que com a portaveu i regidor del Grup Municipal a l’oposició de la CUP (Candidatura d’Unitat Popular), durant els mesos anteriors i posteriors a la Festa Major de la població que es celebra a finals del mes de setembre, per tal de desenvolupar el nostre treball com a grup a l’oposició i en particular el meu com a regidor i amb la finalitat de preparar les sessions de Ple, vaig sol·licitar en els escrits de 26 de juliol de 2011(document núm.1), 26 d’agost de 2011 (document núm.2), 5 de setembre (document núm.3) i 3 d’octubre de 2011 (document núm. 4), poder accedir a consultar el registre diversos documents, entre els que s’hi trobaven inclosos especialment la contractació que regula la realització de les Barraques de Festa Major i que inclouen la contractació de grups, de l’escenari, l’equip de so, la seguretat, els vestuaris, els lavabos, el muntatge, etc.
SEGON.- Que consta a aquest Ajuntament que fins a dia d’avui i reiteradament en diferents escrits s’ha sol·licitat, en referència a assumptes propis de la responsabilitat com a regidor a l’oposició i per tractar temes susceptibles de ser portats a Ple, poder consultar i obtenir còpia del contracte amb l’empresa o empreses que varen gestionar les Barraques de la Festa Major els anys 2010 i 2011 i la festa de la Ratafia de 2010 i 2011, així com poder consultar les factures que ha pagat l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners respecte les festes abans mencionades. Al mateix temps s’ha sol·licitat per completar la informació anterior el llistat de les activitats i informes existents elaborats pel Secretari de l’Ajuntament i pel Departament d’Intervenció des del juliol de 2010 a l’octubre de 2010, amb la clara finalitat de poder comprovar l’estat real de comptes.
TERCER.- Que, en totes les ocasions que aquest regidor que subscriu, s’ha dirigit a les oficines municipals per consultar i obtenir còpia de la documentació anteriorment referida, li ha estat negat l’accés a la mateixa, contravenint la legislació i la jurisprudència en referència a aquesta matèria.
Fins i tot, davant la negativa de l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners de facilitar la informació sol·licitada, aquest regidor que subscriu es va veure obligat a intervenir en el Ple de 13 de setembre de 2011 i formular una pregunta al respecte. L’alcalde va contestar dient que els documents havien estat facilitats i el que no s’havia donat és perquè no existia. La realitat és però que el contracte del 2010 només vam poder llegir-lo, però no obtenir-ne còpia, que el contracte de 2011 no ha estat entregat i tampoc cap de les factures pagades per la Festa Major de 2010 i 2011, així com tampoc cap de les factures de la Festa de la Ratafia de 2010 i 2011. Tampoc s’ha fet arribar cap documentació respecte l’estat de comptes respecte aquests dues festes com és el perceptiu informe d’intervenció pel que entenem que no podem realitzar la nostre tasca com a regidors a l’oposició.
QUART.- Que el Tribunal Suprem ha assenyalat de forma reiterada que l’article 23.1 de la Constitució Espanyola, quan reconeix el dret dels ciutadans a participar en assumptes públics, implica que els regidors municipals tinguin accés a la documentació i dades que estiguin en poder de la Corporació a la que pertanyen.
Aquesta obligació s’ha reflectit i recollit en l’article 77 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, el qual textualment preveu que “tots els membres de les Corporacions Locals tenen dret a obtenir de l’Alcalde o President o de la Comissió de Govern tots els antecedents, dades o informacions que es troben en poder dels serveis de la Corporació i resultin precisos per el desenvolupament de les seves funcions”. Aquest article ha estat desenvolupat pels articles 14 i següents del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les Entitats Locals, aprovat pel Reial Decret 2568/1986 de 28 de novembre (ROF)
En aquest sentit s’expressa també la Sentència del Tribunal Suprem de data 28 de maig de 1997 on en el Fonament Jurídic Tercer recull que “ha de tenerse presente que el Concejal, una vez accedido al cargo, participa de una actuación pública, que se manifiesta en una amplia gama de asuntos concretos municipales, entre los que cabe destacar el derecho a la fiscalización de las actuaciones municipales y al control, análisis, estudios e información de los antecedentes necesarios, obrantes en los servicios municipales, tanto para su labor de control como para documentarse con vistas a decisiones a adoptar en el futuro”, tasca que en el nostre cas concret no s’ha pogut dur a terme atesa la sistemàtica negativa d’accés a la documentació sol·licitada.
En consonància amb les disposicions i jurisprudència anterior, l’article 164 del Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (LMRLC), estableix, d’una banda, que tots els membres de les corporacions locals tenen dret a obtenir de l’alcalde o alcaldessa, president o presidenta o de la junta de govern local, els antecedents, dades o informacions que són en poder dels serveis de la Corporació i són necessaris per al desenvolupament de llur funció. D’altra banda, estableix que els membres de la corporació tenen dret a obtenir còpia de la documentació a la qual tenen accés, la qual es podrà obtenir tant en format paper com en suport tècnic que permeti accedir a la informació requerida.
En els mateixos termes anteriors s’expressa l’article 14.1 del Reial Decret 2468/1986 de 28 de novembre ROF, el qual regula la petició d’accés a la informació obrant en poder dels serveis de la Corporació i que resulti precisa per al desenvolupament de la seva funció, circumstància que no s’ha donat en el present supòsit.
Finalment l’article 164 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril LMRLC, especifica que els serveis de la Corporació hauran de facilitar directament informació als membres de la Corporació quan exerceixin funcions delegades i la informació es refereixi a assumptes propis de llur responsabilitat, quan es tracti d’assumptes inclosos en l’ordre del dia de les sessions dels òrgan col·legiats del quals són membres o quan es tracti de l’accés a la informació o documentació de la corporació local que sigui de lliure accés als ciutadans. En el nostre cas, cada vegada que aquest regidor que subscriu, s’ha dirigit als funcionaris municipals sol·licitant li fos entregada la documentació requerida per tal de poder preparar les sessions plenàries i exercir la seva tasca com a regidor, li ha estat negada, sense que sigui procedent per part ni dels funcionaris ni de l’alcalde requerir-li el motiu pel qual precisa la dita documentació, essent únicament necessari que versi sobre matèries que han de ser tractades en el Ple. És per això que no pot existir cap motivació per part de l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners respecte la denegació de consultar i obtenir còpia de les factures que van ser pagades durant l’any 2010 i 2011 atès es tracta d’una matèria pressupostaria que constava com a punt de l’ordre del dia a tractar en diferents Plens.
CINQUÈ.- L’article 14.2 ROF, especifica que la petició d’accés a les informacions s’entendrà concedida per silenci administratiu en el supòsit en què el president o la comissió de govern no dictin resolució o acord denegatori en el termini de cinc dies a comptar des de la data de la sol·licitud. En tot cas, la denegació de l’accés a la documentació informativa s’haurà de fer a través de resolució o acord motivat. És per això que en el nostre cas, han passat amb escreix els cinc dies que preveu la legislació, de manera que és evident que el silenci administratiu ha esdevingut eficaç i en conseqüència correspon a l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners lliurar la documentació sol·licitada, atès que a més a més, no s’ha notificat a qui subscriu cap tipus d’acord o resolució motivada del perquè no es pot accedir a l’esmentada documentació.
Per tot això a aquest Ajuntament
SOL·LICITA:
Que tingui a bé admetre el present escrit, per fetes les manifestacions que conté i en conseqüència es procedeixi a no impedir la consulta de la documentació sol·licitada pel regidor i portaveu del grup municipal a l’oposició del Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), Sr. Eloi Ginestà i Vila en exercici del seu càrrec i en motiu de la preparació dels Plens a celebrar i fent entrega de còpia de la mateixa.
Santa Coloma, 22 de desembre de 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada