dissabte, 29 de desembre del 2018

Porta a porta

Breu resum de l’estat de la qüestió del nou sistema de recollida selectiva:

1.    Introducció

A continuació transcrivim un principi d’acord dels grups municipals amb representació al nostre ajuntament, que no va arribar mai a tenir continuïtat ni va ser firmat, però que d’alguna forma explica el perquè d’aquesta aposta.

Donat que l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners té com a eix prioritari la millora mediambiental del municipi, que es concreta en:

   La millora dels resultats de la recollida selectiva, apostant per maximitzar la valorització material i fomentant la prevenció de residus.
·         El foment de l’economia circular i l’ús eficient dels recursos.

Cal considerar que malgrat que els resultats de recollida selectiva a Santa Coloma de Farners són al voltant del 50%, superior a la mitjana de Catalunya, és un fet que gairebé hem assolit el límit màxim estimat amb l’actual model. En canvi els objectius establerts per la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya per l’any 2030 busquen assolir resultats de reciclatge entre el 60 i el 65%, molt superiors als valors actuals.

Atès que el marc legal actual imposa limitacions a l’entrada a l’abocador, limitacions que seran encara més restrictives a curt i mitjà termini i que el cànon sobre la disposició del rebuig dels residus municipals s’ha incrementat un 90% respecte a l’any 2012 i es preveu que es gravi en 47 € la tona l’any 2020, afegit al cost actual d’entrada i al cost de pretractament.

Donat que una correcta gestió de residus implica necessàriament la corresponsabilització de la ciutadania i atenent que la recollida de residus porta a porta s’ha implantat en més de 120 municipis de tot Catalunya i s’ha consolidat com un model d’èxit als municipis europeus capdavanters en l’àmbit de la gestió de residus. A més, s’ha comprovat que la recollida de residus porta a porta permet assolir resultats de recollida selectiva superiors al 60%, reduir els nivells d’emissions de gasos d’efecte hivernacle globals, crear ocupació associada a la gestió dels residus, implicar a la ciutadania en el model de recollida i preparar el model per avançar cap a una fiscalitat més justa entre altres aspectes.

No obstant la implantació del model porta a porta comporta dificultats en la transició entre un model i l’altre (major cost immediat de recollida, canvis d’hàbits en la ciutadania...) que poden arribar a condicionar l’èxit final si no hi ha un bon consens entre els diferents grups polítics municipals.

És per això que, un cop analitzats els avantatges i inconvenients de la implantació del model de recollida porta a porta, els grups municipals amb representació a l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners acorden impulsar la implantació al llarg de l’any 2017.

Abril, 2016

Evidentment això no s’ha desenvolupat i en el següent apartat fem un repàs sobre les accions que s’han dut a terme en el període 2016-2018 segons ens comenta l’equip de govern i segons les trobades del consell sectorial corresponent.

     2. Història del projecte

Una de les condicions que va posar el nostre grup municipal per a l’aprovació del cartipàs de la present legislatura va ser la creació de diversos consells sectorials per tal d’integrar la participació dels ciutadans i de les associacions en els assumptes municipals junt amb el Grup de Govern i els grups de l’oposició. El juliol del 2015 es van crear 4 consells sectorials:

·                     a) Consell Sectorial de Territori (urbanisme, medi natural i medi ambient)
·                    b) Consell sectorial de Ciutadania (educació, joventut, participació ciutadana i esports)
·                   c)  Consell Sectorial de Promoció de la Ciutat (cultura, promoció econòmica, comerç,   
                turisme, festes)
·                  d)  Consell Sectorial de Benestar Social (habitatge, gent gran, i serveis socials)

El Consell Sectorial de Territori, el que té competència en l’àmbit de la recollida selectiva de residus, s’ha reunit en 4 ocasions per tractar el tema:

·        Abans de les trobades és contracta a l’empresa SPORA perquè faci l’estudi corresponent.

·       El 5 d’abril de 2016 es fa una trobada de presentació d’experiències d’altres pobles:            Vilablareix, Celrà i del Consell Comarcal del Pallars Sobirà.

·        El 19 d’abril de 2016 es fa una trobada de retorn dels grups municipals.

·       El 15 de juny de 2016 es fa una trobada per acordar el model i s’acorda que s’ha d’incloure un document de pros i contres de la implantació del model al 100% al municipi. Hi ha un grup municipal que planteja la implantació en diverses etapes.

·        El novembre de 2016 l’empresa SPORA presenta el document final ESTUDI DE 
     MODELS PER LA MILLORA DE LA RECOLLIDA SELECTIVA A SANTA COLOMA DE  FARNERS.

·     Passen uns quants mesos sense tenir notícies, malgrat que preguntem ple rere ple per l’estat de la qüestió.

·         El 30 de març de 2017 ens tornem a trobar i l’equip de govern ens planteja que la seva aposta passa per la contractació de l’empresa NORA per fer el nou servei. NORA, en aquells moments és una empresa participada pel Consell Comarcal de la Selva, l’Ajuntament de Blanes i CESPA, S.A. Avui, finals del 2018, sabem que l’empresa privada CESPA marxa de NORA i que aquesta passa a ser una empresa 100% pública.

·     Després d’aquesta darrera trobada no ens hem tornat a reunir i davant les successives preguntes que hem anat fent primer se’ns va dir que ho estaven estudiant, després que NORA no tenia la infraestructura necessària per dur a terme aquest servei i encara esperem resposta definitiva.

·       És evident que al començament el cost s’incrementarà però el recuperarem aviat amb els ingressos més alts que obtindrem i, alhora, no serem penalitzats més endavant per no arribar al 60-65% que se’ns demanarà. Tots aquests costos es veuran reflectits en el rebut d’escombraries que paguem cada any.

·       Durant tot aquest temps s’ha anat fent pròrrogues del contracte que tenim amb FCC per continuar amb la recollida selectiva, la neteja viària i la gestió de la deixalleria. D’aquí provenen tots els mals que ens hem anat trobant als nostres carrers durant aquesta legislatura: l’empresa que ho està gestionant sap que marxarà i no fa la seva feina com cal. Ens trobem amb els carrers bruts, els contenidors fets malbé, els horaris que no es respecten, multes segurament que indegudes perquè ens demanen que no aparquem des de les 6 del matí quan la neteja viària comença a les 8, etc.

·      Finalment hem de dir que el nostre grup municipal aposta decididament per aquest nou model sempre que sigui gestionat per una empresa pública i amb el màxim de transparència. L’ideal, per a nosaltres, seria una cooperativa de treballadores/s o una empresa pública de l’ajuntament de gestió directa, hem de remunicipalitzar tots els serveis perquè tornin a mans de la ciutadania que és la destinatària del servei i la que el paga.

L’empresa SPORA ens va presentar els següents OBJECTIUS a complir pel nou servei:

1.    Objectius ambientals
·         Incrementar la recollida selectiva per sobre el 70%
·         Reducció del nivell d’impropis de la FORM (Fracció Orgànica Residus Municipals) per sota del 5%
·         Reducció del nivell d’impropis dels envasos per sota el 20%
·         Reduir el nivell d’emissions associades a la gestió de residus municipals un 40%
·         Assolir els objectius i les recomanacions fixades per la legislació vigent i pels plans i programes
2.    Objectius Econòmics i fiscals
·         Estabilitzar el balanç global associat a la gestió dels residus municipals
·         Reduir el nivell de dependència de les variacions del cost de tractament de la fracció Resta (tot el que aboquem al contenidor de rebuig)
·       Reduir el cost  del tractament de la FORM, reduint el nivell d’impropis i mantenint-lo constant
·         Assolir la màxima optimització del servei ajustant les freqüències a les necessitats reals de cadascuna de les realitats urbanístiques
·         Maximitzar els ingressos associats a retorn i a venda de materials
·         Preparar el model per implantar un futur pagament per generació o altres mesures fiscals
·         Fomentar l’economia circular i la creació de dinàmiques entorn la gestió dels residus.
3.    Objectius socials
·         Millorar la imatge de la via pública
·         Alliberar espai públic
·         Fomentar la creació d’ocupació directa i indirecta
·         Sensibilitzar sobre la generació de residus i la necessitat d’una correcta separació en
      origen, incidint de forma directa sobre els hàbits de la ciutadania
·         Situar a Santa Coloma de Farners com a referent en matèria de gestió de residus
      municipals.

En resum, compartim aquests objectius i pensem que cal una campanya de divulgació, cal que sigui un projecte educatiu de la nostra ciutadania. Sabem del cert que trobarem resistències al canvi de model però també sabem que serà un repte important per fomentar la cohesió social i la participació ciutadana.

Tots i totes necessitem educar-nos per ser ciutadanes i ciutadans lliures, reflexius i compromesos en la construcció d’un país que sigui exemple de participació ciutadana en la presa de decisions dels temes comunitaris i, també, en l’exercici de la plena autonomia personal i social. L’educació no acaba quan acabem els estudis reglats sinó que és una assignatura que perdura durant tot el nostre recorregut vital. En les nostres mans està que el nostre poble esdevingui un exemple a imitar.


Farners de la Selva, desembre 2018.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada