Breu resum de l’estat de la qüestió del nou sistema de
recollida selectiva:
1. Introducció
A continuació transcrivim un principi d’acord
dels grups municipals amb representació al nostre ajuntament, que no va arribar
mai a tenir continuïtat ni va ser firmat, però que d’alguna forma explica el
perquè d’aquesta aposta.
Donat
que l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners té com a eix prioritari la millora
mediambiental del municipi, que es concreta en:
La millora dels resultats de la recollida selectiva, apostant per maximitzar la
valorització material i fomentant la prevenció de residus.
·
El
foment de l’economia circular i l’ús eficient dels recursos.
Cal
considerar que malgrat que els resultats de recollida selectiva a Santa Coloma
de Farners són al voltant del 50%, superior a la mitjana de Catalunya, és un
fet que gairebé hem assolit el límit màxim estimat amb l’actual model. En canvi
els objectius establerts per la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya per
l’any 2030 busquen assolir resultats de reciclatge entre el 60 i el 65%, molt
superiors als valors actuals.
Atès
que el marc legal actual imposa limitacions a l’entrada a l’abocador,
limitacions que seran encara més restrictives a curt i mitjà termini i que el
cànon sobre la disposició del rebuig dels residus municipals s’ha incrementat
un 90% respecte a l’any 2012 i es preveu que es gravi en 47 € la tona l’any
2020, afegit al cost actual d’entrada i al cost de pretractament.
Donat
que una correcta gestió de residus implica necessàriament la
corresponsabilització de la ciutadania i atenent que la recollida de residus
porta a porta s’ha implantat en més de 120 municipis de tot Catalunya i s’ha
consolidat com un model d’èxit als municipis europeus capdavanters en l’àmbit
de la gestió de residus. A més, s’ha comprovat que la recollida de residus
porta a porta permet assolir resultats de recollida selectiva superiors al 60%,
reduir els nivells d’emissions de gasos d’efecte hivernacle globals, crear
ocupació associada a la gestió dels residus, implicar a la ciutadania en el
model de recollida i preparar el model per avançar cap a una fiscalitat més
justa entre altres aspectes.
No
obstant la implantació del model porta a porta comporta dificultats en la
transició entre un model i l’altre (major cost immediat de recollida, canvis
d’hàbits en la ciutadania...) que poden arribar a condicionar l’èxit final si
no hi ha un bon consens entre els diferents grups polítics municipals.
És
per això que, un cop analitzats els avantatges i inconvenients de la
implantació del model de recollida porta a porta, els grups municipals amb
representació a l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners acorden impulsar la
implantació al llarg de l’any 2017.
Abril,
2016
Evidentment això no s’ha desenvolupat i en el
següent apartat fem un repàs sobre les accions que s’han dut a terme en el
període 2016-2018 segons ens comenta l’equip de govern i segons les trobades
del consell sectorial corresponent.
2. Història del projecte
Una de les condicions que va posar el nostre
grup municipal per a l’aprovació del cartipàs de la present legislatura va ser
la creació de diversos consells sectorials per tal d’integrar la participació
dels ciutadans i de les associacions en els assumptes municipals junt amb el
Grup de Govern i els grups de l’oposició. El juliol del 2015 es van crear 4
consells sectorials:
· a) Consell Sectorial de
Territori (urbanisme, medi natural i medi ambient)
· b) Consell sectorial de
Ciutadania (educació, joventut, participació ciutadana i esports)
· c) Consell Sectorial de
Promoció de la Ciutat (cultura, promoció econòmica, comerç,
turisme, festes)
· d) Consell Sectorial de
Benestar Social (habitatge, gent gran, i serveis socials)
El Consell Sectorial
de Territori, el que té competència en l’àmbit de la recollida selectiva de
residus, s’ha reunit en 4 ocasions per tractar el tema:
· Abans de les trobades és
contracta a l’empresa SPORA perquè faci l’estudi corresponent.
· El 5 d’abril de 2016 es fa una trobada de presentació d’experiències
d’altres pobles: Vilablareix, Celrà i del Consell Comarcal del Pallars Sobirà.
·
El 19 d’abril de 2016 es fa una trobada de retorn dels grups
municipals.
· El 15 de juny de 2016 es fa una trobada per acordar el model i
s’acorda que s’ha d’incloure un document de pros i contres de la implantació
del model al 100% al municipi. Hi ha un grup municipal que planteja la
implantació en diverses etapes.
· El novembre de 2016 l’empresa
SPORA presenta el document final ESTUDI DE
MODELS PER LA MILLORA DE LA RECOLLIDA
SELECTIVA A SANTA COLOMA DE FARNERS.
· Passen uns quants mesos
sense tenir notícies, malgrat que preguntem ple rere ple per l’estat de la
qüestió.
· El 30 de març de 2017 ens tornem a trobar i l’equip de govern ens
planteja que la seva aposta passa per la contractació de l’empresa NORA per fer
el nou servei. NORA, en aquells moments és una empresa participada pel Consell
Comarcal de la Selva, l’Ajuntament de Blanes i CESPA, S.A. Avui, finals del
2018, sabem que l’empresa privada CESPA marxa de NORA i que aquesta passa a ser
una empresa 100% pública.
· Després d’aquesta darrera
trobada no ens hem tornat a reunir i davant les successives preguntes que hem
anat fent primer se’ns va dir que ho estaven estudiant, després que NORA no
tenia la infraestructura necessària per dur a terme aquest servei i encara
esperem resposta definitiva.
· És evident que al
començament el cost s’incrementarà però el recuperarem aviat amb els ingressos
més alts que obtindrem i, alhora, no serem penalitzats més endavant per no
arribar al 60-65% que se’ns demanarà. Tots aquests costos es veuran reflectits
en el rebut d’escombraries que paguem cada any.
· Durant tot aquest temps s’ha
anat fent pròrrogues del contracte que tenim amb FCC per continuar amb la
recollida selectiva, la neteja viària i la gestió de la deixalleria. D’aquí
provenen tots els mals que ens hem anat trobant als nostres carrers durant
aquesta legislatura: l’empresa que ho està gestionant sap que marxarà i no fa
la seva feina com cal. Ens trobem amb els carrers bruts, els contenidors fets
malbé, els horaris que no es respecten, multes segurament que indegudes perquè
ens demanen que no aparquem des de les 6 del matí quan la neteja viària comença
a les 8, etc.
·
Finalment hem de dir que el
nostre grup municipal aposta decididament per aquest nou model sempre que sigui
gestionat per una empresa pública i amb el màxim de transparència. L’ideal, per
a nosaltres, seria una cooperativa de treballadores/s o una empresa pública de
l’ajuntament de gestió directa, hem de remunicipalitzar tots els serveis perquè
tornin a mans de la ciutadania que és la destinatària del servei i la que el
paga.
L’empresa
SPORA ens va presentar els següents OBJECTIUS a complir pel nou servei:
1.
Objectius
ambientals
·
Incrementar la recollida
selectiva per sobre el 70%
·
Reducció del nivell
d’impropis de la FORM (Fracció Orgànica Residus Municipals) per sota del 5%
·
Reducció del nivell
d’impropis dels envasos per sota el 20%
·
Reduir el nivell d’emissions
associades a la gestió de residus municipals un 40%
·
Assolir els objectius i les
recomanacions fixades per la legislació vigent i pels plans i programes
2.
Objectius
Econòmics i fiscals
·
Estabilitzar el balanç
global associat a la gestió dels residus municipals
·
Reduir el nivell de
dependència de les variacions del cost de tractament de la fracció Resta (tot
el que aboquem al contenidor de rebuig)
· Reduir el cost del tractament de la FORM, reduint el nivell
d’impropis i mantenint-lo constant
·
Assolir la màxima
optimització del servei ajustant les freqüències a les necessitats reals de cadascuna de les realitats urbanístiques
·
Maximitzar els ingressos
associats a retorn i a venda de materials
·
Preparar el model per
implantar un futur pagament per generació o altres mesures fiscals
·
Fomentar l’economia circular
i la creació de dinàmiques entorn la gestió dels residus.
3.
Objectius
socials
·
Millorar la imatge de la via
pública
·
Alliberar espai públic
·
Fomentar la creació
d’ocupació directa i indirecta
·
Sensibilitzar sobre la
generació de residus i la necessitat d’una correcta separació en
origen,
incidint de forma directa sobre els hàbits de la ciutadania
·
Situar a Santa Coloma de
Farners com a referent en matèria de gestió de residus
municipals.
En resum, compartim aquests
objectius i pensem que cal una campanya de divulgació, cal que sigui un
projecte educatiu de la nostra ciutadania. Sabem del cert que trobarem
resistències al canvi de model però també sabem que serà un repte important per
fomentar la cohesió social i la participació ciutadana.
Tots i totes necessitem
educar-nos per ser ciutadanes i ciutadans lliures, reflexius i compromesos en
la construcció d’un país que sigui exemple de participació ciutadana en la
presa de decisions dels temes comunitaris i, també, en l’exercici de la plena
autonomia personal i social. L’educació no acaba quan acabem els estudis
reglats sinó que és una assignatura que perdura durant tot el nostre recorregut
vital. En les nostres mans està que el nostre poble esdevingui un exemple a
imitar.
Farners
de la Selva, desembre 2018.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada