divendres, 24 de maig del 2019

Balanç de 4 anys de mandat





Ha arribat el moment de fer  balanç del període on quedi palesa la feina que el nostre grup municipal ha desenvolupat durant aquests difícils i compromesos 4 anys.

La forma com hem decidit dur a terme aquesta tasca és la de fer l’anàlisi de cada una de les regidories que han governat la ciutat, citant als responsables de cada àrea amb un breu comentari de la seva actuació i la nostra resposta en forma de mocions o preguntes a ple.

Esperem que sigui útil per encarar el pròxim mandat i ens permeti començar el camí per dissenyar i exercir un bon govern al més aviat possible.

Moltes gràcies a totes pel suport i la feina col·lectiva!

Salut i poble i continuem la feina de formiguetes!

0.- Cartipàs

Després de les eleccions de maig de 2015, concretament el divendres de la setmana següent, vam fer una assemblea oberta en l’ara anomenada plaça del 1r d’octubre de 2017, per decidir a qui donàvem el nostre suport per a la investidura. Recordem que ERC i CIU havien quedat amb el mateix nombre de regidores. L'assemblea ens va fer decidir i vam donar un vot de confiança a ERC després de 20 anys de govern de CIU amb una mateixa persona a l’alcaldia. Confiança que ens ha decebut.

També vam negociar una possible entrada al govern però les conversacions no van arribar a bon port a causa de la mancança de compromís amb un programa que anés a l’arrel dels problemes, com sempre diem nosaltres no parlem de cadires, parlem de programa.

El 13 de juny es va constituir el consistori i en el següent ple havíem de votar el cartipàs (conjunt de normativa que regeix l’equip de govern, regidors i regidores que el componen, retribucions, etc.).

L’oposició va votar en contra per diversos motius, en el nostre cas perquè no estàvem d’acord amb el sou del senyor alcalde, perquè no es promovia la participació ciutadana,
perquè no es parlava de l’estat i de l’organització del nostre consistori.

Després de diverses negociacions vam arribar al següent acord:

- El sou de l’alcalde seria de 29.000 €/anuals al 84% de jornada, la seva proposta anterior era de 36.830,84 € al 73,66% de jornada.

- Es crearien 4 consells sectorials com forma de garantir la participació ciutadana:

1) Consell Sectorial de Territori: urbanisme, medi natural i medi ambient.
2) Consell Sectorial de Ciutadania: educació, joventut, participació ciutadana i esports.
3) Consell Sectorial de Promoció de la Ciutat: cultura, promoció econòmica, comerç, turisme, festes.
4) Consell Sectorial de Benestar Social: habitatge, gent gran i serveis socials.

L’únic que ha funcionat amb regularitat és el de Benestar Social, el de Territori va començar bé però es va encallar amb el tema porta a porta.

El de Ciutadania es reuneix una vegada a l’any per organitzar el sopar del 8 de març.

El de Promoció de la ciutat s’ha reunit en poques ocasions per tractar l’ordenança de barraques i poca cosa més.

- Compromís formal de revisar en un període molt curt de temps la situació laboral dels funcionaris i del personal laboral del consistori i cobrir les vacants, sobretot en l’àrea de benestar social.

Això s’ha anat fent molt a poc a poc i no s’ha acabat la valoració de llocs de treball fins al darrer ple del 2018. S’han cobert algunes vacants però no totes.

La resta de retribucions romanen de la següent forma:
-       Grup polític: 100 € pel grup i 34 € per cada regidora.
-      Regidores al govern o a l’oposició: 220 €/sessió de ple i 40 €/sessió de comissió informativa.
-       Regidores al govern: 475 €/sessió a juntes de govern.

Un altre tema que ha estat recurrent durant tot el període és el tema del secretari. El Sr. Sánchez fa més de 40 anys que treballa al nostre consistori, massa temps en el mateix càrrec! No podem admetre aquesta forma de governar la ciutat. Finalment sembla que ha decidit jubilar-se el pròxim mes de juny.

La figura del/la interventora ha canviat, l’interventor es va jubilar i hem tingut una interventora en comissió de serveis durant dos anys (fins aquest mes de març).

Durant tot el mandat hem fet reunions anuals amb: Aigües Colomenques, La Piscina i el Centre Eix de negocis per tenir clara la radiografia dels organismes que, d’una manera o altra, tenen participació del consistori.

1.- Regidoria de Cultura, Hisenda i organització

 Responsable: Joan Marti

Cultura: Al nostre entendre s’ha ampliat l’oferta cultural però sense comptar amb l’opinió de les persones i on s’ha expressat l’opinió no s’han posat els recursos necessaris per ampliar la participació.

Mocions presentades per la CUP:  cap, però hem donat suport a totes les propostes que han fet les entitats.

Hisenda: S’ha amortitzat crèdit i el 2018 no hem demanat cap nou préstec, això és una bona notícia, hauríem de continuar per aquest camí.

Mocions presentades per la CUP: 

- Ple de novembre de 2015: Moció d’Adhesió a la xarxa de municipis per l’economia social i solidària. APROVADA però sense accions concretes.

- Ple de desembre de 2016:  Moció d’Audiència pública dels pressupostos. APROVADA i mig portada a terme: 2017 i 2018.

- Ple d’abril de 2017: Moció per no contractar amb empreses que operin en paradisos fiscals. NO APROVADA.

- Ple d’abril de 2017: Moció per a la promoció de l’artesania. NO APROVADA.

- Ple de maig de 2017: Moció per declarar a Farners municipi compromès amb la banca ètica. APROVADA però sense accions concretes.

Organització del consistori: Durant la nostra negociació pel cartipàs vam demanar que  es cobrissin els llocs vacants al consistori i que es fes la valoració de llocs de treball. 

S’han cobert alguns llocs vacants però no necessàriament els que demanàvem nosaltres. 

La valoració s’ha fet però encara estem per resoldre les al·legacions presentades per les treballadores, finalment en el darrer ple del mandat, maig 2019, és van aprovar la resolució de les al.legacions.

2.- Regidoria d’Educació

Responsable: Teresa García

Hem demanat constantment que es fes realitat el projecte Santa Coloma ciutat educadora per fer una educació al llarg de tota la vida i que signifiqui la implicació de totes les àrees del consistori per fer aconseguir una educació integral de la nostra ciutadania. 

Mocions presentades per la CUP:

- Ple de novembre de 2015: Moció per donar suport a l’ILP d’Educació, NO APROVADA, la regidora no està d’acord en aprovar una moció que parla d’educació que no segrega per sexes i que vol acabar amb l’escola concertada.

- Ple de maig de 2019: Moció per iniciar els tràmits per municipalitzar la Llar d'Infants La Miraculosa. NO APROVADA.

Ens vam oposar a l’ordenança de beques per llibres perquè la redacció excloïa a les AMPA’s i vam demanar una trobada de totes les parts interessades per fer totes les modificacions que van caldre.

Hem participat de tots els Consells escolars que, malauradament,  només són informatius i no hi ha debat, es fan dos a l’any.

3.- Regidoria d’Urbanisme

Responsable: Ricard Pujol

S’han fet grans obres sense tenir una veritable radiografia del subsòl del nostre poble ni una planificació acurada, l’exemple més trist són els carrers de la Rosa i del Lliri (encara per acabar).

Obres que s’han fet: Carrer del Prat, Carrer Noguer, Carrer Girona, Carrer Verge Maria (encara en obres). Nosaltres hem demanat una planificació seriosa.

Hem treballat en el Consell Sectorial de Territori per la implementació de la recollida selectiva porta a porta fins fa dos anys on s’ha aturat el seu funcionament  per falta de voluntat política per dur a terme la feina encomanada. Estudi fet mitjançant una empresa externa, SPORA.

En relació al teatre s’ha fet un estudi amb una empesa externa, NEOPOLIS, per dissenyar el futur espai. Encara sense resultats.

Mocions presentades per la CUP:

-       Ple de maig de 2016: Sobre els talls en el subministrament d’aigua potable. Suspès l’article 40 de l’ordenança. RETIRADA per l’informe negatiu del secretari i en espera de la seva modificació.

-       Ple de juny de 2016:  Per habilitar zona de càrrega per a vehicles elèctrics, NO APROVADA, malgrat que després l’equip de govern ha habilitat una zona de càrrega i descàrrega.

-       Ple d’octubre de 2016: Moció per rebre el cànon de l’aigua. RETIRADA per l’informe negatiu del secretari.

-       Ple d’octubre de 2016: Moció per a la redacció d’unes contribucions especials referents a l’aigua. RETIRADA per l’informe negatiu del secretari.

-       Ple d’octubre de 2016: Moció per l’ampliació de l’espai porxat de les mesures. NO APROVADA.

-       Ple d’abril de 2017: Moció per l’estalvi d’aigua a Farners. APROVADA sense actuacions.

-       Ple de febrer de 2018: Moció de rebuig al gasoducte MIDCAT. APROVADA

4.- Regidoria de Participació i festes

Responsable: Carme Dilmé

L’equip de govern ha tingut una mania molt seriosa en reglamentar-ho tot i ha perdut moltes energies per fer-ho. Les entitats no ha tingut bona relació amb la regidora.

Hem participat del Consell Sectorial de Ciutadania per donar suport a totes les iniciatives que promoguin la participació ciutadana i amb un especial esment a les trobades de dones per organitzar els actes al voltant del 8 de març i en els darrers dos anys, 2018 i 2019, hem estat promotores de les vagues feministes.

Mocions presentades per la CUP:

- Ple de setembre de 2015: Moció per la creació d’un centre cívic. APROVADA i sense ser duta a terme.

- Ple d’octubre de 2016: Moció per la gestió i organització de pressupostos participatius. APROVADA i gestionada mitjançant una empresa externa que ha fet una gestió molt dolenta, NEOPOLIS. Pressupostos: 2017, 2018 i en tràmit 2019.

- Ple de gener de 2018: Moció pel canvi de nom de la plaça de l’Ajuntament per la plaça del 1r d’octubre de 2017. NO APROVADA.

- Ple de setembre de 2018: Moció per fer una consulta popular pel canvi de nom de la plaça de l’ajuntament. APROVADA.

- Ple de març de 2019: Moció en reconeixement de la vaga feminista del 8 de març. APROVADA.

5.- Regidoria d’obres i serveis, seguretat

Responsable: Manel Barroso

Hem comentat ple rere ple diverses vegades el tema de la neteja viària, de problemes en els carrers, de mala senyalització, etc.

En el tema seguretat pública hem tingut un contacte constant amb la Policia local per la valoració de llocs de treball,  per l’organització del 1r d’octubre de 2017, per parlar de la seva organització interna i sobre el projecte de millora de les seves condicions de treball.

6.- Regidoria de Benestar Social i Habitatge

Responsable: Anna Camps

Hem treballat conjuntament amb la tècnica d’habitatge en el Consell Sectorial de Benestar Social, hem fet molta feina en el tema d’habitatge:

- Hem estat coordinadores del consell sectorial.

- S’ha creat la taula d’emergència 

- Hem col·laborat activament per fer possible el contracte de l’ajuntament amb l’agència catalana d’habitatge  per a la cessió de 6 immobles.

- Hem col·laborat i participat en el disseny i execució del cens d’habitatges buits al poble.

- Hem promocionat i participat en tots els actes de Farners Solidari: 2016, 2017, 2018 i 2019 pel DENIP.

- Hem presentat la pel·lícula DIXAN i participat en el debat posterior.

Mocions presentades per la CUP: 

- Ple de novembre de 2015: Moció per ajuda d’emergència als camps saharauis. APROVADA.

-  Ple de maig de 2016: Moció per empadronar a totes les persones que viuen a Farners. APROVADA i ara posada en dubte.

- Ple de maig de 2016: Moció sobre el transport sanitari. APROVADA.

- Ple de gener de 2017: Moció per un poble lliure de violència de gènere. APROVADA però encara no tenim un pla d’igualtat malgrat que és obligatori.

- Ple de setembre de 2017: Moció per la sanció als immobles desocupats d’entitats financeres. APROVADA però sense executar.

- Ple d’abril de 2018: Moció de suport a l’espai antiracista. APROVADA.

- Ple de maig 2019: Moció a favor del vot per a tothom.APROVADA.

7.- Regidoria d’Esports i salut i medi ambient

Responsable: Jordi Sitjà

Hem presentat preguntes a ple en relació a la piscina coberta i la descoberta, en temes de neteja viària (incivisme de les persones amb animals domèstics), etc.

En el tema esports hem demanat puntualitzacions sobre el tema de les subvencions als clubs d’esports. 

En el tema ambiental vam donar suport a la destinació del 5% de l’IBI per a projectes de preservació del medi natural.

8.- Regidoria de Joventut

Responsable: Manel Jubany (abans en Jordi Armengol)

Hem participat de la redacció del pla local de joventut i en la presentació de les al·legacions.

Una de les nostres demandes al començament de la legislatura era la de la contractació d’una tècnica de joventut, ara en tenim una a jornada parcial.

9.- Regidoria de: Independència per canviar-ho tot!

Regidores: el poble organitzat.

Durant tota la legislatura hem estat un motor de lluita per aconseguir la independència del nostre país i en defensa dels drets fonamentals de totes les persones.

-       Vam lluitar per treure l’estanquera del balcó del nostre ajuntament i encara continuem.

-       Vam proposar la creació de la Taula de Forces Polítiques i Socials de Farners.

-   Vam col·laborar per a la  mobilització de la població durant tot el mes d’octubre i novembre de 2017 amb motiu del referèndum i de les jornades de vagues posteriors.

-       Vam col·laborar per a la  mobilització de la població  per a la consulta del 2 de desembre de 2018 per la plaça del 1r d’octubre de 2017.

Mocions presentades per la CUP:

-       Ple de maig de 2016: Moció de suport a la campanya Sense Por. NO APROVADA.

-       Ple de novembre de 2016: Moció de suport a les persones investigades. APROVADA AMB UN VOT A FAVOR (cup) I 16 ABSTENCIONS.

-    Ple de febrer de 2018: Moció de suport a les persones encausades per la MAT. APROVADA.

-       Ple d’abril de 2018: Moció de suport als CDR, APROVADA.

-       Ple de juny de 2018: Moció de rebuig a la violència i la impunitat policial. APROVADA.

10. Eines que hem fet servir

Durant tot el mandat la regidoria ha anat enviant informes i ha publicat dins el bloc de la regidoria, al facebook i al twitter. Falta l’assalt definitiu a l’instagram!

Trobareu més informació en totes aquestes xarxes que fem servir diàriament i a:



 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada