Ple 22.12.2022
Em plau convocar-vos a la sessió extraordinària del Ple, que tindrà lloc el dijous 22 de desembre de 2022, a les 19 hores, al saló de sessions de l'Ajuntament, per a tractar el següent assumpte que integra l’ordre del dia:
1.- Desestimació de les al·legacions presentades i aprovació definitiva de la modificació de les Ordenances Fiscals per a l'exercici de 2023.
Gràcies, Joan, bona tarda a totes.
Abans d’entrar en la consideració del tema específic de les al·legacions ens agradaria fer un breu recompte del perquè ens trobem en aquesta situació per entendre adequadament el contingut de les al·legacions presentades i la seva motivació.
Estem en un final de cicle i el continent europeu es troba immers, ara mateix, en un conflicte provocat per la batalla pel control planetari dels recursos naturals no renovables cada vegada més minsos. Les grans empreses que controlen el mercat energètic continuen obtenint beneficis desmesurats de caràcter realment escandalós mentre que els preus augmenten per a la població de forma exponencial, provocant una inflació no vista des dels anys 80.
I en què ens afecta directament? Com afecta a les nostres butxaques? L’equip de govern de la nostra ciutat fonamenta l’augment del preu de les ordenances fiscals en la necessitat d’obtenir ingressos per poder atendre l’augment dels costos dels serveis que ofereix a causa de l’encariment de l’energia i de la resultant inflació.
Recordem que la font d’ingressos del nostre consistori prové dels ingressos que fa l’estat (som administració local que depèn de l’estat espanyol), de les subvencions que podem rebre de les administracions públiques (Generalitat, Diputació) i dels ingressos de les taxes, dels impostos i dels preus públics, majoritàriament abonats per particulars a causa de la manca de grans empreses que cotitzin IAE. (impost d’activitats econòmiques).
L’equip de govern de la nostra ciutat no es posa d’acord per preparar uns pressupostos que realment puguin atendre les necessitats de la nostra ciutadania perquè, com va dir l’alcalde en el passat ple de dilluns 19 de desembre tenen “desavinences internes com les que tenen totes les famílies”. Desavinences que ens fan preveure diversos problemes durant els pròxims mesos:
· Privatitzarem l’escola de música perquè té un dèficit de 260.000 €?
· Farem encàrrec de gestió de la piscina municipal coberta?
· Continuarem durant els 5 o 6 plens que queden per acabar el mandat escoltant les “desavinences” públiques dels socis de govern?
· Tindrem pressupostos prorrogats?
Aquestes són algunes de les preguntes que ens hem fet abans de començar l’estudi de l’informe d’intervenció sobre les al·legacions presentades a les ordenances fiscals per l’any 2023.
Per informar a la població llegirem a continuació les que han estat presentades per la Sra. Miriam Roure amb el suport de 1.153 firmes recollides en un termini molt curt de temps i que no poden ser presentades per ella perquè la normativa no ho permet. Cal modificar-les a la brevetat atenent a la necessitat de la participació ciutadana.
En la proposta d’acord no es fa esment, en cap moment, a aquestes consideracions i només s’atén als preus dels serveis, continueu sense donar veu als qui realment sostindrem econòmicament una part important de les despeses públiques.
A. Al·legacions presentades per na Miriam Roure:
1. Creiem, la població que aquestes noves ordenances fiscals pel 2023 s’estan fent servir com un instrument per incrementar els ingressos municipals i amb efectes fiscalitzadors que va en detriment de la capacitat adquisitiva de la ciutadania.
2. Perquè siguin més justes i/o adequades al context econòmic que ens trobem o es puguin congelar fins a pròximes revisions.
3. Ampliació de les bonificacions a l’IBI per a famílies nombroses, monoparentals i vídues.
4. Aquestes ordenances perjudiquen els interessos de la ciutat i de les persones que hi viuen i la condemna a una prolongació de la degradació d’alguns aspectes i pèrdua d’oportunitats.
5. És important que es rebaixi la pressió fiscal de la ciutat.
6. Creiem que el més adequat seria presentar una proposta de congelació generalitzada de les ordenances per respondre a la situació d’incertesa en l’àmbit general, amb un IPC desbocat en més d’un 10% al mes d’agost i actualment un 9% i els preus de l’energia disparats que estan fent augmentar les despeses i reduir recursos i poder adquisitiu per a les famílies.
B. Al·legacions presentades per la CUP:
· El projecte de les ordenances fiscals aprovades provisionalment ometen l’establiment de taxes per a la prestació de diversos serveis públics locals:
Ö Gimnàs i piscina
· El ple del passat dia 21 de novembre de 2022 va derogar l’ordenança fiscal que establia la taxa pública pels diversos serveis de la residència i centre de dia municipals de Sant Salvador d’Horta, gestionada per l’entitat SUMAR.
· La substitució de la taxa de la residència i centre de dia geriàtric de la residència Sant Salvador d’Horta envaeix les competències del ple de la corporació local
· L’aprovació indeguda mitjançant preu públic dels serveis de la residència i centre de dia geriàtric de la residència geriàtrica municipal Sant Salvador d’Horta permet a l’equip de govern apujar-ne el preu.
· La substitució del tràmit d’aprovació de la taxa per un preu públic pels serveis i prestacions de la residència i centre de dia de la residència geriàtrica municipal Sant Salvador d’Horta impedeix als seus usuaris i al comú de la ciutadania l’exercici del seu dret d’al·legació i suggeriment en el tràmit administratiu de la seva aprovació.
· Les taxes municipals dels serveis que es presten en equipaments públics que tenen una àrea comercial explotada per tercers en règim de concessió, o altre sistema, haurien d’incloure el preu de tots els serveis que s’hi ofereixen.
· El text de les ordenances fiscals aprovades provisionalment no es publiquen al Portal de transparència i al taulell de l’Ajuntament per a la seva consulta i difusió generals.
ANÀLISI DE L’INFORME D’INTERVENCIÓ, perquè de la proposta d’acord només podem extreure que:
En atenció a què les modificacions proposades en l’expedient de modificació d’Ordenances fiscals, tenen per objecte vetllar pel sosteniment dels serveis públics municipals que tenen un marcat caràcter deficitari.
Vist l’expedient tramitat per a la modificació d’Ordenances Fiscals i de conformitat amb les determinacions establertes en els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
Vista la memòria d’Alcaldia i l’informe d’Intervenció de data 19 de desembre de 2022 en relació a les al·legacions presentades algunes de contingut tècnic i d’altres motivades en criteris d’oportunitat política. JA ENS EXPLICAREU QUE VOL DIR AIXÒ.
PRIMER:
Exposat durant trenta dies al taulell d’anuncis, però no s’han publicat al portal de transparència. Cal fer més exercici de transparència i no tenir por a la participació ciutadana.
Cal fer esment també que en el passat ple l’alcalde va informar dels preus públics de la residència geriàtrica i del centre eix de negocis quan mai s’havia fet... és el resultat de les nostres al·legacions?
SEGON:
Les regidores no poden presentar al·legacions. Sentència del Tribunal Constitucional.
CASTRO URDIALES, regidor de Izquierda Unida., 18.10.2004.
En aquest punt intervenció manifesta que hi ha doctrines contraposades en el sentit de si les regidores poden o no presentar al·legacions a les ordenances fiscals perquè tenen altres mitjans per intervenir en la confecció i discussió d’aquestes.
El nostre grup municipal a l’oposició ha rebut durant el passat mandat la proposta de modificació de taxes e impostos i la proposta de pressupost molt abans de la seva discussió en l’àmbit del ple i ha pogut manifestar el seu posicionament i les seves aportacions. Cal que diguem que durant el present mandat a causa de la majoria absolutíssima de l’equip de govern l’exercici d’una governança participada per l’oposició no ha estat la seva prioritat.
La proposta de les ordenances ens va arribar el 19 d’octubre a les 15’21 convocant comissió informativa i ple extraordinari pel 24 d’octubre a les 20h., tempos que no ens han deixat cap més opció que presentar al·legacions de caràcter tècnic.
Hem estudiat els costos i sabem que s’apujaran i sabem que compleixen amb la legalitat de no sobrepassar en conjunt el cost real o previsible del servei, però no està aquí el quid de la qüestió sinó en la possibilitat d’obtenir recursos d’altres formes com la d’apujar l’IBI, que és un IMPOST progressiu QUE RECAPTE MÉS A QUI TÉ MÉS que apujar el preu de l’escola de música o de l’escola d’adults.
L’educació mai s’hauria de tocar perquè representa el futur i aquí i ara s’està decidint quin futur es vol: el futur de les que puguin pagar serveis educatius essencials o el futur de totes les joves del poble?
També toquem l’escola d’adults i ens consta que allò que argumentem l’equip de govern ho coneix de primera mà, doncs hi ha famílies que els han fet saber, amb tristor i indignació, que amb l’augment de preus no podran continuar.
Avui hem rebut la felicitació de Nadal precisament de l’Escola d’Adults que diu textualment:
EDUCACIÓ, CULTURA I COHESIÓ SOCIAL, ARA I SEMPRE!
Un aplaudiment per a tothom qui creu i treballa en aquests pilars.
Que creu en la formació pública, de qualitat, oberta a tothom i al servei del ciutadà.
L'educació MAI és deficitària. Bones festes.
Escola d'Adults Municipal de Santa Coloma de Farners
TERCER:
Preu públic versus taxa.
Llei 8/1989 de taxes i preus públics, en el seu article 24 com a PRECIO PÚBLICO PRESTACIÓN PATRIMONIAL PECUNIARIA DE CARACTER PÚBLICO, ESTATAL, AUTONÓMICO O LOCAL FUNDADA EN EL BENEFICIO QUE OBTIENE UNA PERSONA COMO CONSECUENCIA DE LA PRESTACIÓN DE UN SERVICIO O LA REALIZACIÓN DE UNA ACTIVIDAD EN RÉGIMEN DE DERECHO PÚBLICO PERO QUE, A DIFERENCIA DE LO QUE SUCEDE EN LAS TASAS, LA DEMANDA DEL MISMO NO ES OBLIGATORIA SINO VOLUNTARIA Y EL SERVICIO PUEDE PRESTARSE POR EL SECTOR PRIVADO.
En aquest punt també hi ha divergència, ja hem manifestat, en diverses ocasions, que entenem que aquests dos serveis: residència geriàtrica i piscina coberta són propietat del nostre poble i així deuen ser considerades, malgrat que siguin gestionades per altri. I que ambdues són serveis bàsics perquè, si no morim pel camí, arribarem a una residència geriàtrica (que va ser pensada com a servei públic i així ho van considerar les persones que van impulsar la seva construcció) i per la seva banda la piscina municipal coberta és molt necessària per a la salut pública i no hi ha cap altre equipament al poble que pugui cobrir aquest servei.
En aquest sentit, recordem el que hem dit al primer punt: en el passat ple per primera vegada hem sentit a parlar dels preus públics de forma pública de la residència geriàtrica i del centre eix de negocis.
En el cas de la piscina municipal coberta i el gimnàs, sempre havien estat preus públics a proposta de la concessionària, segons consta en els articles 67 i 68 del plec de clàusules aprovades amb data 12 de setembre de 2007. En el passat ple de dilluns 19 de desembre, es vau aprovar continuar amb la compra agregada d’energia de l’ACM en el lot 3 a IBERDROLA per l’energia necessària per a la piscina coberta. Entenem que això vol dir que pròximament obrirà i es podrà fer ús de les seves instal·lacions, per la qual cosa cal fer l’estudi dels seus preus i serveis.
Per una altra banda, sabem que l’equipament annex a la piscina continua treballant i no tenim ni hem tingut mai els preus dels serveis que es presten en aquest establiment com a preus públics.
SUMAR, encàrrec de gestió.
PISCINA, concessionari a risc i ventura.
Per tot l’abans esmentat el nostre vot serà contrari a la desestimació de les al·legacions presentades i a la posterior aprovació de les ordenances, demanant a l’equip de govern que tingui en compte l’opinió de la ciutadania i s’avingui a revisar les ordenances.
Moltes gràcies!
Farners de la Selva, 22 de desembre de 2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada