PLE ordinari – 23 de gener de 2023
Em plau convocar-vos a la sessió ordinària del Ple, que tindrà lloc el dilluns 23 de gener de 2023, a les 20 hores, al saló de sessions de l'Ajuntament, per a tractar els següents assumptes que integren l’ordre del dia:
1. - Aprovació actes sessions anteriors.
2.- Correcció d’errades de l’acord de Ple de modificació d’ordenances fiscals per a l’exercici 2023 i següents.
3.- Aprovació del Pla d’acció per a l’Energia Sostenible i el Clima de la unitat de paisatge de les Guilleries.
4. - Donar compte al Ple de la corporació dels informes de morositat i del període mig de pagament de l’ Ajuntament de Santa Coloma de Farners corresponent al quart trimestre 2022.
5.- Informe de l'Alcaldia.
6.- Precs, preguntes i control als òrgans de govern.
1.- Aprovació acta sessió anterior.
Vot suggerit: A favor
2.- Correcció d’errades de l’acord de Ple de modificació d’ordenances fiscals per a l’exercici 2023 i següents.
Ordenança fiscal N 2 Reguladora de l’impost sobre béns immobles.
El 24 d’octubre passat en el ple extraordinari de les ordenances ja vam demanar una altra modificació d’errada i no s’ha pres en consideració perquè les ordenances modificades continuen de forma errònia.
“Demanem a secretaria que esmeni l’article que modifica perquè, entenem que s’està modificant l’apartat 4.1 de l’article 11 i no pas l’article 4.1 que es refereix als subjectes passius i no pas a les bonificacions.
Es modifiquen les bonificacions: en el 4.1 treuen que sigui a partir del 2019, o sigui que si algú ha fet aquestes modificacions fa 10 anys pot demanar que li siguin bonificats i tornat el 50% dels IBI que ha pagat amb anterioritat durant els 3 anys següents?”
Tot això ens porta a un altre tema que és el de la renovació de la secretaria, com ho tenim? Estem convençudes que amb una secretaria de primera, com és la del nostre consistori, aquestes errades no serien tan freqüents i ens evitaríem estar esmenant documents o decrets d’alcaldia. Al març farà dos anys de la comissió de servei, la secretària ha de tornar a la seva plaça.
Tenim els decrets d’alcaldia del mateix mes de març de 2021:
· 474 de 17 de març, reconeixement de triennis, força irregular pensem degut a la seva trajectòria laboral.
· 499, de 18 de març, 18 de març de 2021 per un any i prorrogable a un any més.
Vot suggerit: Abstenció.
3.- Aprovació del Pla d’acció per a l’Energia Sostenible i el Clima de la unitat de paisatge de les Guilleries. IVETTE
PAESC
Introducció
- Perquè el punt de partida del pla és el 2005? A Scf les emissions han augmentat un 5,28% des de llavors (de 65.838,82 tn de CO2 del 2005 a 69.316,56 tn de CO2 del 2019). Prendre de punt de partida del 2005 és absolutament arbitrari (acord de París), segueix amb la lògica de fer el mínim exigible i d’aquesta manera mai aconseguirem fer accions transformadores que redueixin les emissions no només en números que siguin atractius si no en números que marquin una diferència en la conservació del planeta
- Aquest document es defineix com una eina programàtica que permet establir la política energètica a seguir, però en cap cas és un pla executiu. Dona moltes línies mestres a seguir, molt interessants no ens malinterpreteu, però sense un pla executiu i un cronograma això és un document absolutament ideològic (cosa que sempre ens critiqueu a nosaltres). Encara que estigui contemplat l’Informe de Seguiment de les Emissions cada dos anys, si l’objectiu és reduir les emissions com a mínim el 40% ens hem de posar a treballar ja, i això només es farà amb voluntat política i un programa d’actuacions concretes. Si d’aquí dos anys és el primer cop que ho revisem i ens n’adonem que no hem implementat res continuarem anant tard.
- Les actuacions d’adaptació per part de l’Ajuntament de Scf pugen un total de 415.150€ per municipi. Les actuacions d’adaptació pugen un total de 413.226€ per municipi. Per tant, les inversions totals per part de l’Ajuntament de Scf sumen un total de 828.376€. És una xifra important per començar però en molts casos no és l’execució de l’actuació, si no la creació del pla, i moltes actuacions tenen un import variable, per tant cal posar-nos ben aviat a fer el pla executiu, vincular partides pressupostaries i fer un cronograma a llarg termini.
Dades a tenir en compte en l’anàlisi
- Scf es cataloga com un dels municipis prioritaris a fer actuacions urbanístiques per reduir els impactes de les onades de calor. També som un municipi amb risc de precipitació extrema i inundacions, i risc alt en sequera i escassetat d’aigua. També perill i vulnerabilitat molt alta a risc d’incendis.
- Les emissions relacionades amb el transport privat son les més altes del període estudiat, des de 2005 han augmentat un 22,40%. Calen doncs mesures de millora del transport públic per minimitzar aquestes emissions de forma urgent.
- Les emissions relacionades amb el sector terciari augmenten en un 21,18%, cosa que posa de manifest la necessitat d’accions urgents d’estalvi energètic i d’implementació d’energies renovables
- Pel que fa les emissions dels equipaments públics destaca la despesa que encara s’està fent de gasoil i electricitat a Castell de Farners, Escola adults, SS Horta, CC Colomenc i Poliesportiu Nòria, on caldria fer actuacions urgents de substitució d’aquestes per renovables clarament.
- El consum d’electricitat per l’enllumenat públic ha augmentat moltíssim respecte el 2005.
- L’apartat que parla de producció local de calefacció/refrigeració no te dades i ens preguntem perquè.
Accions realitzades (2005-2019) SCF
- A la llegenda explica què vol dir C i eC, però eCn o Cn?
- Instal·lar punts de recàrrega per a vehicle elèctric, només n’hi ha 1 probablement aquesta acció no li puguem donar un “check” perquè si l’ús de vehicle elèctric augmenta s’haurien de posar més carregadors.
- Crear camins escolars i carril bici perquè consta com a Completat? On son aquests carrils?
Accions supramunicipals
- Totes les accions supramunicipals tenen la seva data d’inici a 2022, han començat totes? Poseu-nos al dia, si us plau.
- Ens agradaria saber com és que la creació en sí de la taula de coordinació diu que estalviarà 7.336,45 tCO2/any, que és un 5% del total d’emissions de la unitat de paisatge
- El mateix en la creació e la figura del gestor energètic supramunicipal, exactament el mateix nombre d’emissions. A més, diu que l’any d’inici d’aquesta figura era 2022, ja ha començat?
- L’actuació de foment de participació de joves qui la dinamitzarà? El mateix gestor energètic? Com es vehicularà?
- Molt interessants les accions que es plantegen per la mobilitat sostenible, esperem que es tirin endavant.
- També es proposa plantejar el model energètic emmarcat en el POUM i la comunicació entre municipis, és un bon moment per reprendre’l i tenir com a guia la sostenibilitat a l’hora de crear-lo i no el creixement.
- Ens agrada molt l’acció supramunicipal 1.7 de planificació de comunitats energètiques tèrmiques, esperem que no sigui només per a alimentar els equipaments municipals si no que es tingui en compta la vessant social de crear comunitats energètiques per a poder fer una transició ecosocial justa que no deixi ningú enrere, no només el mínim exigible per complir números i mirada curterminista si no mirada llarga i analítica de com aprofitem la oportunitat.
Accions planificades SCF:
A destacar que, com dèiem, sense pla executiu tot això son propostes que, com ja he dit ens agraden molt i la majoria les trobem interessantíssimes, però cal aterrar molt quina és la línia estratègica del municipi i com pensem fer el procés d’implementació. Aquí tenim un gruix molt important d’actuacions que tenen una despesa vinculada i algunes contemplen com a any d’inici 2022. Com que encara no hem vist el pressupost ni per on es mourà ens agradaria que ens digueu quines accions de les del present pla estan previstes al pressupost 2023.
També pensem que és un pla molt ambiciós que com deia te una despesa prevista, a partir d’ara aquesta és una prioritat? Es prioritzarà davant altres actuacions que son més vistoses però no tenen tan en compte el nostre futur? Expliqueu-nos una mica si us plau quin grau de prioritat li doneu i com quedarà això reflectit als pressupostos del 2023 al 2030 que és quan haurem de tenir la reducció del mínim del 40% de les emissions assolida. Suposo que veieu que els tempos son curts i que com us deia cal planificar molt bé i decidir com s’executarà, si no ja us podeu imaginar quin % de reducció d’emissions haurem fet. SPOILER, si no planifiquem no serà un 40%.
- Una de les actuacions és incorporar criteris d’eficiència energètica i energies renovables als plecs de contractació pública però, què passa amb les famoses compres agregades de l’ACM? A l’últim ple ens vau dir que vosaltres no podeu esmenar els plecs de l’ACM, com ho fareu complir?
- El mateix amb l’actuació que preveu contractar subministrament d’energia verda municipal certificada i incloure la traçabilitat de les emissions de CO2 en les condicions d’execució del contracte, com ho fareu complir?
- Una de les accions és sobre mobilitat sostenible i proposa accions molt interessants per a reduir l’ús de vehicle privat a l’àmbit del municipi i reduir les emissions que son les més importants, ens sembla molt interessant. Aquesta acció contempla la millora del transport col·lectiu del municipi, com ja hem vingut demanant la CUP durant molt de temps, i reducció de costos per a l’usuari, esperem que sigui una de les actuacions que es pugui tirar endavant aviat ja que les emissions vingudes del vehicle privat és urgent que les reduïm.
- Una altra de les actuacions que ens sembla interessant és aplicar ordres d’execució per a la rehabilitació d’edificis. Esperem que això es faci de manera responsable i es prioritzi aplicar ordres a grans tenidors que estan deixant morir propietats i que això pugui servir també per impulsar polítiques d’habitatge social i millorar les condicions en llars vulnerables.
- També ens sembla molt interessant l’acció per la creació de comunitats locals d’energia renovable, que el pla anima a l’Ajuntament a oferir informació precisa i facilitar els procediments administratius i tècnics involucrats. Esperem que es comencin a fer accions d’acompanyament i nosaltres seguim animant a l’Ajuntament a ser-ne l’impulsor i partícip per donar una base al projecte i que no recaigui tota la responsabilitat a la ciutadania.
Adaptació al canvi climàtic:
Una vegada més és un informe molt complert amb actuacions molt interessants però que sense un pla d’execució, partides definides al pressupost municipal i un cronograma vesteixen molt bé però no tenen cap garantia d’implementació.
- Una de les actuacions supramunicipals és la gestió forestal, i un dels punts valorar convidar els propietaris privats de forests. Clarament no cal només valorar-ho, si no fer-ho, ja que més d’un 80% de la superfície del nostre terme municipal és forestal i si som vulnerables a la sequera i als incendis cal que comencem a gestionar el bosc de manera activa en coordinació amb els propietaris privats i tots els actors rellevants possibles. Nosaltres animaríem ja a iniciar aquests contactes. En aquest sentit ens sembla molt interessant la creació de convenis amb ramaders per fer la neteja del bosc i prevenció d’incendis, però evidentment cal el consens amb els propietaris dels boscos per a poder dur a terme una neteja efectiva.
- L’actuació de refugis climàtics que és supramunicipal, com a capital de comarca seria interessant tenir-ne un al nostre municipi com ja es preveu al pla
- L’actuació de creació de plantes de biogàs cal que ens l’agafem molt amb pinces. El biogàs és una energia de transició, ja que com diu l’informe una font important per la seva producció son les dejeccions ramaderes produïdes en granges. Cal ser conscients que tot el que sigui ramaderia intensiva ha d’anar disminuint i, per tant, el biogàs sigui una acció d’aprofitament i en cap cas de promoció i/o justificació d’aquest tipus de ramaderia.
- Pel que fa a l’acció de contingència per l’abastament d’aigua i un pla director d’abastament d’aigua pensem que és una acció urgent, ja que en aquests moments ja ens trobem en cerca de nous pous perquè el nivell freàtic de les 10 captacions existents no és suficient per abastar-nos, i un pla de contingència podria fer front a això sense haver d’obrir nous pous a no ser que no hi hagi alternativa. L’aqüífer de la riera de Santa Coloma és un aqüífer sobreexplotat i cal trobar solucions alternatives, com recollir les aigües pluvials que està previst en una de les següents accions.
- L’acció de foment i promoció dels productes de proximitat i km0 pensem que podria ajudar a repensar el centre eix de negocis i convertir-lo en un planter de projectes pel futur que no tinguin com a pal de paller el creixement econòmic sinó la sostenibilitat futura.
Pobresa energètica
Ens sembla molt interessant que s’hagi inclòs aquest punt, ja que des de les administracions és clau que la transició ecosocial es faci amb criteris socials per a no deixar enrere els col·lectius més vulnerables. Una de les actuacions que es proposa és la reducció dels costos asocials als subministraments bàsics de la llar, pensem que és clau i aquí entra el debat de la remunicipalització dels serveis per a tenir un control directe sobre els preus que es posen i que no calgui el benefici empresarial. També es planteja l’actuació d’adherir les llars vulnerables a les comunitats energètiques locals, per això pensem que comunitats energètiques ara mateix és la millor manera d’enfocar el futur del subministrament d’energia.
Pensem que les accions de comunicació i participació s’han d’ampliar i no es poden quedar aquí i que formin part del projecte integral, no només com a actuacions específiques a cada bloc de treball si no en un global entès com una part estratègica ineludible.
Vot suggerit: A favor.
4. - Donar compte al Ple de la corporació dels informes de morositat i del període mig de pagament de l’ Ajuntament de Santa Coloma de Farners corresponent al quart trimestre 2022.
5.- Informe de l'Alcaldia. AVORRIT, a escoltar.
6.- Precs, preguntes i control als òrgans de govern. |
PISCINA: Com està el tema? Ö 2195, 28.10.2022 auditoria tècnica de la piscina, 14.800 € + 3108 € Ö 2306, 15.11.2022 estudi de viabilitat econòmica i proposta de model de gestió de la piscina, 14.500 € + 3.045 € Ö 2372, 24.11.2022, servei de desinfecció i posada en funcionament dels aparells de filtratge de l’aigua piscina, 2.328,74 € + 489,04 € Ö 2448, 02.12.2022, servei de posada en funcionament de la piscina coberta, manteniment correctiu necessari dels elements tècnics i mecànics per fer l’auditoria tècnica, 6.600 € + 1.386 € TOTAL MÉS DESPESA PISCINA: 38.228,74 € + 8.028,04 € IVA MÉS DESPESA PISCINA: Ö 2637, 28.12.2022, servei de neteja i reparació del revestiment dels vasos de la piscina coberta: 4.630 € + 972,30 € IVA Ö 2642, 29.12.2022, advocat piscina treballadores, 4.414,20 € (IVA inclòs) Procuradora, 356,95 € (IVA inclòs) TOTAL: 56.630,23 € Ö 0035, 09.01.2023: llegir les disposicions i demanar quan tindrem l’informe. DECRETS D’ALCALDIA |
Ö 0050, 13.01.2023, PLAÇA DE DIRECTORA BIBLIOTECA – BASES Ö 0082, 19.01.2023, pròrroga del pressupost 2022. Encara no tenim la previsió de despeses i ingressos. CONVIDAR A LA PARTICIPACIÓ DE L’ACTE DEL DIVENDRES, AIGÜES DE GESTIÓ PUBLICA JA!!! |
AMAP: ASSOCIACIÓ DE MUNICIPIS I ENTITATS PER L’AIGUA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada