ORDRE DEL DIA
Aprovació acta sessió anterior.
Vot proposat: d’acord.
2.
Aprovació del pla econòmic
financer 2020-2021
Bona
tarda a totes, abans de començar amb aquest punt volem transmetre el nostre
suport a totes les famílies que s’han vist afectades per la COVID-19.
Tornar
a agrair a l’equip de govern per la coordinació que hem tingut durant aquest
temps i que ens ha facilitat la feina i ha fet molt més fàcil el confinament i
la protecció de les persones.
Però
malgrat que les condicions en les quals estem duent a terme aquest ple no són
les més adients no podem més que fer aportacions crítiques a tota la
documentació adjuntada.
Hem
fet l’estudi del Pla econòmic financer 2020-2021, no ho havíem fet mai abans,
durant el passat mandat no va caldre fer-ho i per tant és la primera vegada que
ens ho trobem al nostre consistori.
Tampoc tenim totes les dades perquè encara no tenim la Memòria anual per
poder fer un estudi més exhaustiu per saber on s’ha desviat el pressupost 2019.
Hem
repassat totes les modificacions de crèdit que han passat pel ple durant l’any
2019 i ens hem trobat amb coses molt curioses com la primera d’aquest mandat on
es va aprovar un suplement de crèdit de 31.476,97 € per pagar als òrgans de
govern, tema que en tornarem a parlar en un pròxim ple.
Tornant
al Pla que avui se’ns presenta podem dir
el següent
Pel
qual hem entès tant de les explicacions donades per alcaldia i per intervenció l’any 2019 s’han fet inversions per sobre del
límit que la regla de la despesa ens permetia:
·
Base de la despesa derivada de
l’exercici 2018 es quantificava en 11.270.366,93 € Aplicat el 2,7% del PIB +
augment de recaptació exclusivament i pròpiament de l’exercici de l’import de
revisió cadastral consolidat per exercicis futurs, amb això el límit de la
despesa quedava en 11.939.866,73 €
·
La despesa comptable ajustada de
la liquidació de l’exercici 2019 es quantifica en 12.427.148,23 €
·
El desajust és de 487.281,50 €
·
El pla econòmic financer ens diu
que aquesta despesa de més ha estat provocada per dos motius:
·
L’increment de la inversió,
·
L’increment que ha suposat en
despesa corrent la liquidació del contracte de recollida de residus amb
l’empresa FCC corresponents als desviaments de l’exercici precedent.
D’allò hem de parlar, com ho fem ple
rere ple, parlem de la falta de resolució política de l’anterior equip de
govern que en 4 anys no va arribar a concretar no tan sols el pas a un altre
model sinó a gestionar un altre tipus d’empresa concessionària del servei, el
qual, com ja sabem, està caducat des de fa dos anys.
També ple rere ple hem estat demanant a
la regidoria corresponent una reunió del Consell Sectorial de Territori per
parlar d’aquest tema i tenir una posició consensuada amb tots els grups
municipals, cosa que no hem aconseguit perquè primer es vol tancar el contracte
amb una nova empresa per després demanar el nostre suport. El nostre grup
municipal entén que és posar el carro davant dels cavalls... perquè necessiteu
la nostra aportació? Perquè us ajudem a divulgar les meravelles del nou sistema
de recollida? Una tramitació en la qual no haurem pogut dir la nostra, aquesta
és la forma que entenem el treball en conjunt?, quan nosaltres diem que des de
l’oposició es pot formar part del govern ho diem perquè no cal cobrar un sou per treballar per Farners, cal
que ens deixin participar de les decisions que es prenen. Ja estem cansades
d’escoltar la mateixa argumentació, busqueu una de nova si us plau!
Dades:
- Informe final d’SPORA sobre la
recollida selectiva, data: Novembre de 2016.
- Caducitat del contracte amb FCC:
01.07.2012 / 01-07-2016/01.07.2017... FCC demana revisió des de gener de 2018.
- Import del contracte: 1.078.422,39
€ + IVA
- Objecte del contracte: servei de recollida, transport i abocament de
residus, neteja viària i gestió de la deixalleria municipal.
- FCC c/any 5.000 € en concepte de
campanyes
-
Ajustos amb FCC:
·
2018: 187.588,57 €
·
2019: 196.000,00 €
·
2020: ?
Tornant al Pla econòmic financer la
proposta de projecció tendencial d’ingressos i despeses que fa intervenció
partint de la lògica dominant en el sistema capitalista i com a informe tècnic:
no trenquem la dinàmica de l’estat espanyol i obeïm sense qüestionar-la perquè
aquest qüestionament és la tasca
reservada als i a les polítiques.
I nosaltres la qüestionem: el que més
crida l’atenció d’aquesta proposta és la de mantenir les inversions en
1.300.000 € i ... d’on en traurem els recursos? Doncs pugem les OOFF i els
impostos directes un 2% per al 2021!!! No n’hem tingut prou amb la forta
resistència popular davant l’increment de les OOFF per l’any 2020 que encara
continuem amb la proposta pel pròxim any!
Realment en som conscients del món que
sortirà d’aquesta pandèmia? Sabem quantes persones de Farners es quedaran sense
feina? Sabem com podrem reconstruir el teixit comunitari? Què hem previst en
aquest sentit?
Sabem que no podem comptar amb les
inversions perquè si fem contractació pública, no necessàriament la
contractació serà per empreses de Farners, doncs hem de comptar a estalviar al
màxim en inversions, fer les que realment afectin el manteniment dels serveis
bàsics i donem recursos a la gent perquè puguin revitalitzar el comerç de
proximitat: si les persones no en tenen prou recursos, compraran en les grans
superfícies que són les que poden rebentar preus.
Sabeu el que va fer MEMORA a Reus quan
es va municipalitzar el servei funerari? Doncs posar preus més baixos per
aconseguir revertir a la situació.
Demanem que ens tornem a mirar el
conjunt de la societat, del nostre microcosmos de Farners per ajustar el pla
econòmic com cal, posant la vida de les persones al centre i no el capital,
perquè de les nostres decisions depèn el futur de Farners.
Vot
proposat: en contra.
3.
Donar compte al Ple del Decret d’aprovació de la liquidació del
pressupost municipal de l’exercici 2019.
Res a dir, entenem que això és el
trasllat directe dels números a final de l’any, esperem la Memòria anual per
tenir el detall per poder fer aportacions.
4.
Donar compte al ple del Pla anual de control financer de l’exercici
2020.
Pàg. 7
Auditoria pública: auditoria operativa sobre les entitats del sector
públic local no sotmesos a control permanent:
·
Aigües Colomenques
·
Piscina coberta Sports Assistance
Aquí discurs sobre la necessitat de la
municipalització dels serveis.
IV actuacions de control financer
-
Control sobre aspectes generals de
despesa de personal
-
Control posterior dels contractes
administratius
-
Control intern d’ingressos
-
Control financer de les bestretes
de caixa fixa i pagaments a justificar
V actuacions d’auditoria
-
Auditoria de comptes
-
Auditoria de compliment
VI Altres actuacions de control
VII Control de les mesures correctores
propostes
VII Metodologia de les actuacions de
control financer
No
forma part de la tasca habitual d’intervenció? És massa ambiciós?
5.
Donar compte al Ple dels informes de control financera Aigües
Colomenques i a Sport Assistance, exercici 2018
·
Aigües Colomenques, 10 anys a
partir del 28.08.2013 / 28.08.2023
f) a la finalització es transmetrà el
51% de les accions de SOREA a l’Ajuntament per un import de 102.000 €. Also els
actius i els passius.
Any 2017, retribució a favor de
SOREA: 47.572,- €
Any 2018, retribució a favor de
SOREA: 45.548,- €
Tenim l’estudi fet del cost de
municipalitzar? Tenim molts pobles que ho tenen clar al nostre país...més de
500 tornen a gestionar directament el tema.
· Sport Assistance, 10.12.2007,
concessió d’obra pública de piscina coberta i serveis complementaris, vigència
de 40 anys, cànon del 5,5% dels beneficis anuals.
Preu total: 7.689.549 €
Aportació Ajuntament 3.300.000 €
Crèdits
4.389.549 €
En el seu moment, abans de la crisi del 2008,
va ser una decisió, pensem, presa sense planificació, es va des dimensionar i
es va fer una obra faraònica que no arriba a estar a disposició de la
ciutadania pels preus i que no arriba mai a complir els objectius que es marca.
Avui potser no és el moment de parlar amb
profunditat d’aquest tema que reprendrem en un futur ple.
·
En ambdós casos, entenem que
Intervenció ha resolt les al·legacions
presentades i que es continuarà exercint aquest control.
6. Aprovació provisional de la
modificació de l’Ordenança fiscal núm. 9, reguladora de la Taxa pe prestació de
serveis al Cementiri municipal.
Entenem
que es fa per atendre les persones que per les seves creences demanen
l’enterrament en sòl i no pas en nínxols, i podem entendre les motivacions
econòmiques que ens porten a prendre aquesta decisió però el que no entenem
que, en aquests moments, s’imposi un preu més alt que els dels nínxols.
Preu
de l’execució de l’obra d’ampliació del cementiri amb la creació de 15 tombes
14.255.01 € IVA inclòs.
La
nostra proposta, per atendre a totes les ciutadanes de la mateixa forma, és la
de mantenir el preu que ja tenim en les OOFF pels nínxols.
Vot proposat: abstenció.
7. Aprovació de la moció: Per una recuperació socioeconòmica des de la proximitat.
7. Aprovació de la moció: Per una recuperació socioeconòmica des de la proximitat.
De les 55 mesures proposades per l’ACM en
realitat queden reduïdes a un decàleg que a continuació us en fem 5 cèntims:
1.- La prevenció la via més curta per sortir
de la pandèmia: es diposita en la ciutadania la responsabilitat de fer-ho... i
l’administració?
2.- Reforcem el sistema sanitari: estem
d’acord en dotar a TOTES les treballadores dels EPIS necessaris i en sortir al
balcó cada tarda a les 8 del vespre a aplaudir a les nostres sanitàries com va
fer el parlament el passat divendres i 10 minuts més tard els grups
parlamentaris votaven en contra de l’esmena
presentada per la CUP per la restitució del 5% de la nòmina al personal públic.
Vergonya de tots plegats.
3.- Foment de la justícia social per garantir
que ningú quedi enrere: pla de contingència però no es parla d’una renda mínima
municipal.
4.- Administracions locals, primera porta
d’accés de la ciutadania: molta retòrica però no es concreten en dotar de
majors competències i recursos econòmics als municipis.
5.- Adaptem els plans de mandat per abordar
la crisi social i econòmica: això ja ho hem comentat en el primer punt de l’OD.
6.- Un nou pressupost adequat a les
necessitats actuals: parlem dels pressupostos de la Gene però no en parlem dels
nostres: que farem nosaltres????
7.-
Enfortiment de les eines de les administracions locals: ES DEMANA LA
FLEXIBILITZACIÓ, discurs que el nostre grup polític i grup municipal atenent a
tots els estudis geopolítics duts a terme pensa que no tornarem a l’estat del
benestar, no tornarem a ser qui pensàvem que érem.
8.- Garantim l’accés als serveis essencials:
el que sempre diem: els serveis bàsics han de ser públics per garantir
l’efectivitat de la condonació dels serveis essencials. S’hauria d’afegir
l’accés a internet per evitar la bretxa digital.
9.- Pla de reactivació Socioeconòmica, evitem
que la crisi destrueixi el teixit productiu: molt adreçat a autònoms, que donem
suport evidentment però pensem que necessitem un pla més contundent. Parlant
amb la Sra. Rosa Vestit, Directora General de l’Administració Local, tampoc vam
concloure que tenien pensat més sobre el tema.
10.- Fem de l’adversitat una oportunitat: cap
proposta concreta.
En resum:
Com a conclusió considerem que apareixen
propostes positives, altres que des de la CUP fa setmanes que les plantegem,
però en temes claus com són aquells que poden tenir un impacte més important
sobre la ciutadania: LRSAL, banca, lloguers, pressupost de la generalitat,
serveis bàsics, fiscalitat grans capitals... o no es mulla prou o expressa
posicionaments amb els quals no hi estem d’acord perquè són insuficients.
No hi ha una crítica a la militarització dels
nostres municipis, necessitat de mesures de desconfinament segons la diversitat
territorial, no es fa esment a la importància del sector primari i malgrat que
no és una competència municipal hi ha la necessitat que des dels ens locals es
reclami la regularització administrativa de totes les persones.
Vot
proposat: per responsabilitat ens abstenim però trobem la moció totalment
insuficient.
8.
Informe d’alcaldia.
9.
Precs, preguntes i control als òrgans de govern.
-
Dues preguntes des del nostre grup
municipal:
· Decret 256 Vivers Massaneda, com
tenim el tema’
· Tema fibrociment, com tenim
l’estudi? Què s’ha fet de les denúncies presentades a determinades empreses?
-
Preguntes de CONTROL CIUTADÀ, documents separat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada