dijous, 10 de maig del 2012

Moció que presenta la Cup per tal que l'Ajuntament doni suport a la campanya #NO VULL PAGAR


En els últims dies milers de persones han participat en la campanya #novullpagar. Aquesta, que va néixer de manera espontània impulsada per ciutadans i ciutadanes que van dir que ja no volien pagar més peatges, ha anat sumant adeptes progressivament.
L'existència de peatges al nostre país és absolutament desproporcionada (67% d'autopistes de peatge per una mitjana estatal del 20%), alhora que provoca severs impactes sobre el medi i la ciutadania catalanes:

- Provoca un impacte econòmic greu, del què en dóna la mesura que 7.000 quilòmetres d’autopistes a l’Estat francès donin els mateixos beneficis que 700 quilòmetres al Principat. Aquest benefici va a parar a mans de l'empresa Abertis, participada majoritàriament per la Caixa, sent-ne president Salvador Alemany Mas, que alhora presideix el Consell Assesor del Govern de la Generalitat.

- Provoca un impacte social considerable, exemplificat en els 65 morts des del 2008 en una N-II que porta vint anys desdoblant-se. Cal considerar que aquest desdoblament és la contrapartida a l'allargament de concessions que es ve practicant: si en origen es fonamentà l'existència del peatge pel cost de la seva construcció, en el cas de l'AP-7, els 34 anys de concessió finalitzats al 2004 ja han pagat amb escreix els 21 milions d'euros que va costar. L'allargament fins al 2021 deixarà com a resultat uns beneficis estimats per a Abertis de 682,2 milions d'euros.

- Provoca un impacte ambiental extraordinari en unes comarques ja ben urbanitzades, al forçar a desdoblar o duplicar infraestructures existents, en comptes de rendibilitzar la xarxa, eliminant peatges, i invertint en un altre model de mobilitat, més eficient i sostenible, basat en el transport públic col·lectiu, especialment el tren.
Considerant, per tant, que l'existència dels peatges suposa un esforç econòmic desmesurat per a les catalanes, que la seva existència només beneficia a una minoria empresarial ben connectada, que tenen per torna uns efectes socials i ambientals considerables i que impedeixen el debat per a un altre model de mobilitat.

Considerant alhora que aquests fets han generat un sentiment d'indefensió, alhora que una plena consciència d'injustícia, motivant que una part de la societat catalana opti per mesures de legítima desobediència civil, enfront del qual el Govern de la Generalitat esgrimeix una llei d'origen franquista per a amenaçar amb multes de 100€ a aquells que es neguin a pagar el peatge.
I considerant, finalment, que l'Ajuntament, com a institució representativa té el deure moral de posicionar-se a favor dels drets de les seves conciutadanes, el grup municipal de la CUP proposa al Ple de l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners l'adopció dels següents acords:

– Instar al Servei Català de Trànsit a no tramitar les denúncies de les empreses concessionàries vers les conductores que es neguin a pagar el peatge.

– Mostar la seva comprensió i suport a la mobilització de #novullpagar del 20 de maig, solidaritzant-se amb el conjunt de colomenques que puguin participar en les caravanes que s'organitzin aquell dia.

– Fer els passos necessaris per exigir a Abertis que, mentre les obres de desdoblament de l’NII no estiguin finalitzades, el tram d’autopista que els ciutadans de les comarques gironines ens veiem obligats a utilitzar com a alternativa sigui gratuït.

– Reclamar al Govern de la comunitat autònoma catalana i al govern estatal que ordenin a Abertis el desmantellament de tots els peatges en aquells trams d’autopista en què ja s’ha amortitzat la inversió que aquesta companyia va fer en la seva construcció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada