dimarts, 21 de març del 2023

Ple ordinari del 20 de febrer de 2023

                   

 

Em plau convocar-vos a la sessió ordinària del Ple, que tindrà lloc el dilluns 20 de febrer de 2023, a les 20 hores, al saló de sessions de l'Ajuntament, per a tractar els següents assumptes que integren l’ordre del dia:

 

1. - Aprovació actes sessions anteriors.


2. - Desestimació de les al·legacions presentades i aprovació definitiva de la derogació de l’Ordenança fiscal número 17.


3. Ratificació de l’establiment del servei de piscina coberta i serveis complementaris municipals.


4. - Informe de l'Alcaldia.


5. - Precs, preguntes i control als òrgans de govern.

 

 

1.- Aprovació acta sessió anterior.

 

Vot suggerit:  A favor

 

2. - Desestimació de les al·legacions presentades i aprovació definitiva de la derogació de l’Ordenança fiscal número 

 

No cal ni que diguem que nosaltres estem totalment en contra de que es desestimin aquestes al·legacions i seguim denunciant les irregularitats d’aprovar les ordenances fiscals: menys transparència, possibles pujades de preu encobertes i procediments menys democràtics. 

 

Passar la quota de la residència geriàtrica de taxa a preu públic és contrari al que es diu en la Llei reguladora d’Hisendes locals. Aquesta llei exposa que és obligat regular els preus d’un servei públic a través d’una taxa quan la seva prestació no te un anàleg privat. Tot i això, la Llei no obliga a quan sí que te anàleg privat a regular els preus a través d’un preu públic, com ja heu vingut argumentant. És més, la llei d’Hisendes locals cataloga els serveis de residència geriàtrica com a taxa, i en cap cas com a preu públic.

 

Pensem que la derogació de la taxa del servei de residència geriàtrica i el pas a preu públic és un exercici d’opacitat, ja que això us permet decidir els preus en Junta de Govern Local, i per tant no de manera pública ni amb un procediment democràtic on s’hi puguin fer al·legacions. Ja veurem més endavant si això tracta d’una estratègia per poder encobrir pujades de preu d’aquest servei, així com d’altres que no s’han inclòs a les ordenances fiscals del 2023, com és el cas de la piscina coberta que avui n’aprovarem l’establiment de servei.

 

Vot en contra.

 

 

3. Ratificació de l’establiment del servei de piscina coberta i serveis complementaris municipals. 

 

Gràcies, Joan,


Passem a l’anàlisi del document que avui ens presenteu i del qual volem fer les següents apreciacions i que prové dels 9 documents dels que consta l’expedient, 6 mesos per elaborar la documentació necessària pel restabliment del servei sense que s’hagi estudiat altres formes de gestió. Empresa contractada Itik Consultoria de l’Esport i el lleure. Consultoria ubicada a Barcelona, qui són? Ens hem gastat 17.545 € en fer aquests 9 documents???  ... decret 257 de data 08.02.2023.

 

pàgina 1, primer paràgraf, contradient l’ordre de continuïtat del servei efectuada per l’Ajuntament... des del mes de novembre de l’any 2021, ja se sabia del cert que l’empresa no podria continuar i que segurament entraria, si no es resolia el tema abans, en concurs de creditors en fase de liquidació.

 

Com ja sabeu i és obvi per les persones que coneixen la nostra ideologia en cap moment defensarem la contractació d’empreses privades per gestionar la cosa pública, però bé hem de dir que SPORT ASSISTANCE, segurament assessorada per gabinets d’advocats dedicats a la defensa dels interessos de les grans empreses, ha actuat segons el marc legal vigent. Tota la nostra defensa ha actuat de forma lenta i incompetent, no s’han complert tempos i no s’ha informat correctament ni a les treballadores ni a les usuàries.

 

Et recordo Joan, que tu mateix estaves d’acord en dur a terme la resolució de mutu acord presentada el 2021, però que posteriorment per pressions de l’entorn vas canviar d’opinió. Si haguéssim optat per aquesta solució i amb una gestió directa del servei ens hauríem estalviat maldecaps a les treballadores, a les usuàries i molts diners a l’erari públic. 

 

Cost fins ara:

Ö      2195, 28.10.2022 auditoria tècnica de la piscina, 14.800 € + 3108 €

Ö      2306, 15.11.2022 estudi de viabilitat econòmica i proposta de model de gestió de la piscina, 14.500 € + 3.045 €

Ö      2372, 24.11.2022, servei de desinfecció i posada en funcionament dels aparells de filtratge de l’aigua piscina, 2.328,74 € + 489,04 €

Ö      2448, 02.12.2022, servei de posada en funcionament de la piscina coberta, manteniment correctiu necessari dels elements tècnics i mecànics per fer l’auditoria tècnica, 6.600 € + 1.386 €

Ö      2637, 28.12.2022, servei de neteja i reparació del revestiment dels vasos de la piscina coberta: 4.630 € + 972,30 € IVA

Ö      2642, 29.12.2022, advocat piscina treballadores, 4.414,20 € (IVA inclòs)

                           procuradora, 356,95 € (IVA inclòs)

Ö      278, 13.02.2023, injectors del vas petit, 1.089 €

Ö      308, 14.02.2023, advocada jutjat de lo contencioso adm 4.235 €

                                                                                              TOTAL:  61.954,23 €

 

pàgina 2, tercer paràgraf, per tal d’orientar-lo a un model de gestió indirecta, però en la modalitat de concessió de serveis que s’iniciarà previsiblement a partir de l’exercici 2024.

 

En aquest punt ens esteu adreçant a la concessió de serveis, quan no sabem quin govern tindrem el desembre del 2023 i tampoc trobem, en cap part del document, un estudi seriós de altres models de gestió, malgrat que en el passat ple del mes de setembre us vam fer arribar la modalitat de gestió d’empresa pública que es va desenvolupar a Cardedeu amb tota la documentació necessària per poder fer un estudi acurat d’una altra forma de gestió molt més adient i propera a la ciutadania.

 

CARDEDEU:

El 31 de maig del 2017 acabava la concessió de la gestió dels serveis esportius municipals a la piscina municipal coberta de Cardedeu. 

L’equip de govern preveient aquesta circumstància pren la iniciativa el gener del 2017 i crea una empresa pública, el febrer del 2017 fa la memòria justificativa del canvi de gestió dels serveis esportius de gestió privada a gestió pública. 

El ple del 25 de maig del 2017 aprova el canvi de gestió i al juny la piscina municipal coberta passa a ser gestionada de forma pública.

 

No hi ha cap inconvenient en crear aquesta empresa pública, recordem que l’empresa mixta que actualment gestiona el servei d’aigües, Aigües Colomenques, també va creada des del nostre consistori. 

 

pàgina 3, 0 antecedents, tornem a culpar a l’empresa, que ningú defensa, cosa que no cal fer, però el que sí cal es deixar clar que el nostre consistori no ha sabut donar resposta al que ja des del seu començament se sabia que seria impracticable: un equipament desmesurat i una gestió indirecta amb la necessitat d’obtenir benefici empresarial d’un servei públic. RESOLUCIÓ DE MUTU ACORD, tornem a la mateix argumentació.

 

pàgina 4, sala de ciclisme indolor??? Què vol dir?

 

pàgina 4, darrer paràgraf, tancament de la instal·lació: 960 abonats i 400 cursetistes, equipament per a més de 1500 persones, ens hem plantejat alguna vegada els preus?

 

pàgina 6, justificació capitalista, de veritat pensem que la gestió privada ens proporciona:

·      Gestió àgil i eficient dels recursos humans?

·      Gestió flexible orientada a les persones usuàries?

·      Eficiència en el manteniment i eficiència energètica?

 

Això, en altres paraules significa: 

·      Precarització de les treballadores (recursos humans)

·      Precarització en la gestió de l’atenció a les usuàries perquè tindrem treballadores precaritzades (persones usuàries)

·      Precarització en el bon estat de les instal·lacions i en el bon ambient que es podrà oferir a les usuàries (eficiència vol dir estalvi per l’empresa gestora privada i malestar pels usuaris).

 

- pàgina 7, 4t paràgraf, model de gestió indirecta mitjançant un contracte de serveis , l’entitat municipal és qui corre el risc operacional i, per tant, assumeix el dèficit que l’explotació pugui generar o ingressar el superàvit en cas que l’equipament sigui econòmicament viable.

 

El contracte tindrà una durada de 8 mesos, finalització el 31 de desembre de 2023, mentrestant es prepararà un nou contracte previsiblement un model de gestió indirecta amb una concessió de serveis.

 

Recurs de l’ajuntament (pàg. 8) quotes aprovades el 2022. Insistim en els preus.

Ingressos                    374.404,85 €              

Despeses                    722.251,86 €

 

Diferència a càrrec de l’Ajuntament:   338.473,86 € (8 mesos)

 

Càlculs: 722.251,86 – 374.404,85 = 347.847,01 Diferència.  9.373,15

 

Cost contracte de servei 394.397,48 - 384.988,33: Diferència 9.409,15

 

Hi ha una sèrie d’inexactituds en els preus que ens agradarien que ens aclaríssiu. 

 

RECORDAR MENCIONAR EL BENEFICI INDUSTRIAL O EMPRESARIAL.

 

pàgina 12, estructura del personal: incloses les despeses de SS?

 

pàgina 13, horaris, moltes usuàries es plantegen que cal obrir el ventall d’horaris els caps de setmana, s’ha previst alguna cosa en aquest sentit?  Dissabtes tarda?

 

pàgina 14, valoració d’altres modalitats de gestió


NOMÉS GESTIÓ INDIRECTA MODEL DE CONTRACTE DE CONCESSIÓ.

 

Aquest model és el que hem tingut fins ara i que no ens ha resultat adient: any rere any hem hagut d’escoltar les queixes de l’empresa i hem hagut d’avalar per  1.000.000 € (ara és de 760.000 €, però això si esperem cobrar de l’empresa).

 

pàgina 16, les característiques del servei.

Servei de bar, quin teníem, quin hi ha i quin tindrem? Estat de l’actual servei de bar, que ens expliquin els tema dels comptadors de la llum i de l’aigua.

 

pàgina 17, demanda actual i estimació de la demanda futura

No veiem cap modificació de quotes o serveis per incentivar que les persones que han marxat tornin:

- no hi ha modificació de serveis

- ni modificació de quotes

- què passa amb les quotes que han pagat els i les usuàries a l’empresa SPORT ASSISTANCE i no han tingut el servei?

- quota d’inscripció?

 

pàgina 20, àrea de direcció, etc...

La plantilla de personal de servei, serà en PRIMERA INSTÀNCIA...??? i en segona???

 

- pàgina 25, procediments de control... 

Serien els mateixos que amb una empresa pública, cal tornar a una forma indirecta de control sobre els nostres equipaments 

 

Després alguna pregunta sobre el reglament de l’estil de... Les usuàries que no tenen compte bancari? Com poden fer el pagament?...

 

Conclusions:

·       perquè es persisteix en un model que sabem fallit, el de gestió concessionada del servei?

·       perquè es mantenen els preus, que sabem del cert que són molt elevats i alhora impedeixen l'accés al servei de molts ciutadans i ciutadanes amb rendes menors?

·       es tornen a instrumentar mitjans de control de concessionari i de participació de gestió dels usuaris en l'equipament que varen ser fallits en l'anterior contracte de concessió. Com és que ara hem de creure que l'ajuntament farà complir unes obligacions que aquest mateix equip de govern va incomplir reiteradament en el passat?

·       situació de les treballadores, subrogació ara i posteriorment? Nou contracte amb l’empresa concessionària? Hem previst que passarà quan hi hagi el judici si el jutge dictamina que l’ajuntament havia de contractar des de l’agost? Treballadores donades de baixa amb codi de subrogació.

 

Aquestes qüestions i d’altres que hem anat dient al llarg de la nostra exposició ens fan emetre un vot contrari a la fórmula plantejada.

 

Podríem, amb previsibles beneficis electorals, votar favorablement a la proposta sabent que malgrat tota la nostra implicació en aquest tema, el nostre vot té poc valor i que la votació resultarà favorable a la decisió ja presa per l’equip de govern a causa de la prepotència que us proporciona la majoria absoluta. 

 

Però l’assemblea local de la CUP, reflectida en l’àmbit institucional en el nostre grup municipal,  pensa que hem de mantenir la nostra proposta perquè és l’única viable, l’ única que afavoreix a les treballadores, a les usuàries i a l’erari públic, en definitiva l’única que pot resultar beneficiosa pel nostre poble.

 

Gràcies!

 

Vot: Abstenció.


    4.- Informe de l'Alcaldia. AVORRIT, a escoltar.

 

5.- Precs, preguntes i control als òrgans de govern.

 

I – Pressupost 2023, encara pendents de rebre informació al respecte.

 

II - Nou emplaçament jutjats de Farners, el passat divendres 10 de febrer se’ns va convocar a una trobada amb la consellera de Justícia, Gemma Ubasart on es va manifestar falta de respecte a l’oposició. En Pep comenta el tema a ple i ens diuen que abans de fer res s’informarà a l’oposició. El mateix divendres ens assabentem a la roda de premsa, perquè no vam poder participar de la reunió amb alcaldia, del futur emplaçament dels jutjats. 

 

III – Estat de la situació de la secretaria, decret d’alcaldia 184 de data 03.02.2023. Gràcies Joan per escoltar-nos, a vegades sembla que no, però escolteu.

 

IV – Brutícia zona del Rocar proposta: posar uns cartells grans a l'entrada del parc, amb diferents idiomes, demanant respecte per l'entorn...

 

V – Falta d’aigua al pipican, he anat avui i està sense aigua.

 

VI – Serveis socials: seguiment que es fa de les sol·licituds  de renda mínima garantida, tenim moltes queixes per la falta d’informació i per la lentitud en fer els informes de secretaria. Quina informació donem? Quin seguiment en fem? Sabem que l’SBAS actua només sota demanda de les persones, com ho permetem?

 

VII – NORA, neteja, la impressió general és que tots està funcionant correctament i, per comprovar-ho, aquest matí hem fet una ruta per tot el municipi i les urbanitzacions i hem comprovat el següent:

 

·  L’àrea d’emergència (zona de recollida) ubicada en la carretera de Castanyet cap a la pujada a Can Malladó està molt descuidada.

·      Hi ha moltes bosses d’escombraries en les papereres.

 

Sabem del cert que trucant al telèfon de NORA, no ubicat a Farners per cert, quan respon resol els problemes presentats com ha fet precisament aquest matí en un dels punts més conflictius de la nostra ciutat. Però, immediatament després que es fes la recollida, altres persones han tornat a deixar escombraries

                                                   al mateix lloc. Quina previsió tenim de controlar el comportament poc cívic d’algunes persones? Quina eina pedagògica farem o podrem fer servir?

 

VIII – PRODAISA, aigua que fa manteniment? Decret 107.

 

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada