dimarts, 6 de setembre del 2011

La CUP Farners denuncia la falta de transparència i ocultació d’informació en la gestió de la Festa Major

Després de limitar les propostes de les entitats al·legant un contracte signat amb una empresa que gestionava part de la Festa Major, la CUP Farners no ha aconseguit veure aquest contracte, tot i haver presentat nombroses instàncies i haver-se reunit amb l’alcalde, Sr. Antoni Solà, i el regidor de festes, Sr. Manel Roqueta demanant veure el contracte.
 
Normalment, durant el mes de juliol l'Ajuntament convoca a les entitats que acostumen a tenir una barraca per a parlar de quins grups cal contractar i les normes que regiran aquestes, els preus.

Enguany, durant la celebració d'aquestes reunions es va posar traves a les propostes de diverses entitats referents a com gestionar la seguretat, sobre la mida de l'escenari (i per tant el seu cost) i sobre els grups a contractar. El regidor de festes, sr. Roqueta, es va excusar afirmant l'existència d'un contracte amb una empresa on estava ja tot especificat.

Com que la polèmica no es nova, sinó que ja fa molt anys que les entitats estan descontentes amb la manera com l'ajuntament gestiona les Barraques, vàrem demanar per escrit poder consultar aquest contracte el dia 27 de juliol. Passat el termini legal de resposta, el 8 d'agost, l'alcalde ens explicà de paraula que aquest contracte no existia i que podríem consultar les factures de l'any passat. Evidentment, vam comunicar la nostra sorpresa al regidor de festes (PSC), persona que acaba d'agafar el càrrec i que segurament es troba en la mateixa situació que nosaltres.

La nostra sorpresa, però, fou majúscula quan al recollir la resposta oficial, datada del 25 d'agost, se'ns comunica que podrem consultar el contracte de l'any 2010. Del contracte de l'any 2011, no se n’ha fet cap referència ni l’hem pogut veure.

I el contracte, que se’ns va ensenyar, referent a la Festa Major del 2010, té la seva gràcia, ja que està firmat el 2 d'agost, posterior, per tant, a tota negociació amb les entitats. I especifica que la contractació de la seguretat, l'escenari, els vestidors, gairebé de tot, exceptuant la contractació dels grups, la fa directament l'Ajuntament, a diferència del que se’ns havia dit que hi havia una empresa. I el més xocant és que no conté cap número de registre, ni d'entrada, ni de res de res. És un contracte no registrat enlloc.

Evidentment vam tornar a sol·licitar, amb data de 26 d'agost, les factures de l'any 2010 i el contracte de l'any 2011. Conclòs el termini legal de resposta, encara l'estem esperant.

L'actitud que està mantenint l'Ajuntament se'ns revela com a mínim insòlita en el cas d'un ajuntament democràtic, ja no només perquè tenint la festa major a menys d'un mes, no es pugui facilitar informació de la mateixa, sinó perquè es menteixi deliberadament a les entitats afirmant que hi ha un contracte que ho lliga tot i que aquest contracte no existeixi quan s'afirma això.

L’ocultació d'informació, o altrament anomenat “marejar la perdiu” amb què ara hi ha una cosa i després l'altra, és un assumpte molt greu, al nostre entendre. I, evidentment, sempre acabarà generant la sospita que alguna altra cosa s'hi amaga sota de tot plegat.

2 comentaris:

  1. Hola companys,
    la meva empresa va organitzar durant un parell o tres d'anys tota la producció de barraques. Durant aquest temps, la gent que ens contractava, van mostrar un gran interès en com es feia i s'organitzava tot plegat. A mida que passava el temps, em van deixar de contractar alguns artistes i els hi contractaven a un senyor de Santa Coloma que, segurament, tots coneixeu (un professional de la radio) i, al cap de tres anys, un cop ja havien après com s'organitzava tot, sense ni tan sols una explicació, em van deixar de contractar tota la producció. D'aquesta part, la producció, no se ven be a qui ho van encarregar però, us asseguro, que feia por veure l'escenari en el que varen tocar els Pets, l'última vegada que hi varen actuar. De fet, si jo arribo a ser el mànager del grup, m'hi hagués negat a tocar ja que, en qualsevol moment, allò s'en podia anar a terra. De la part de la contractació dels artistes, doncs s'en va encarregar el senyor de la radio.

    Es curiós com els ajuntaments a l'hora de contractar una obra, demanen tota la documentació corresponent als seus proveïdors per tal d'assegurar-se la seva professionalitat i, en canvi, a l'hora de contractar artistes tot si val.

    Algú que es dediqui a la contractació d'artistes i a la producció, no només hi ha d'entendre de música i tenir els contactes dels artistes. També ha de conèixer quines condicions s'han de donar per, en cas d'un accident, l'ajuntament estigui cobert. Ha de conèixer les condicions que marca la llei de riscos laborals i la nova llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives o, almenys, aplicar aquelles condicions que garanteixin la seguretat dels musics (treballadors) i del públic. Ha de saber que un músic, d'entrada, te una relació laboral amb l'organitzador i que, si no es comprova que els musics estan donats d'alta a la seguretat social, la responsabilitat en cas de falta administrativa o accident recau sobre l'ajuntament, encara que aquest disposi d'una factura emesa per l'artista. I ha se saber moltes més coses.

    En resum, convindria que la festa s'encarregués a aquells qui son professionals de la contractació d'artistes i la producció i, perquè no sembli que dic tot això perquè no m'ho contracten a mi, us envio la web d'ARC (Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya) on, apart de la meva empresa, hi ha la resta d'empreses del sector.

    www.arcatalunya.cat

    Albert Mas
    FM Espectacles
    mas@fmespectacles.com

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies per aquesta explicació i aclarir el que va passar

    ResponElimina